ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
IKON. Helt nya former är vad som gäller för Corvetten som för övrigt ruskar liv det  gamla tillägsnamnet Stingray.
IKON. Helt nya former är vad som gäller för Corvetten som för övrigt ruskar liv det gamla tillägsnamnet Stingray.

Ny upplaga av en ikon - Corvette Stingray!

ANNONS:
MER FRÅN TEKNIKENS VÄRLD
PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här har du nya Corvette Stingray generation C7. En helt ny bil med ny maffig V8 på 455 hästkrafter, nytt chassi, helt nytt utseende, kolfiberinredning och mycket annat som får fansen att jubla (och kanske tveka).

Det är inte varje dag som en av sportbilsvärldens stora ikoner presenteras i ny skepnad. Chevrolet Corvette är ingenting annat än just en ikon med en historia som började redan 1953. Med andra ord fyller modellen 60 år i år, ett jubileum som Chevrolet uppmärksammade redan i början av förra året.

Få andra modeller har väckt så mycket känslor under så lång tid som Corvette, från C1:ans (första generationens) kilformade kaross (blev tydligast 1956 i och med den nya karossen), till C2:ans strömlinjeformade design och C3:ans långa huv, en generation som för den stora massan kanske mest är känd under namnet Stingray.

Generationerna därefter, C4, C5 och C6, har spunnit vidare på modellens tidigare former men i mer anonyma förpackningar.

Formerna

Nya Corvette generation C7 visas just nu upp på Detroitsalongen 2013, en bilutställning som i dag öppnar upp för pressfolk och för gemene man om några dagar. Det första man slås av är utseende som, trots bevarande av grundkonceptet, känns ganska nydanande för att vara Corvette. Helheten känns mer sportig än tidigare, till och med lite europeisk (sidoprofilen andas på något vis lite Ferrari). Det är betydligt fler och skarpare veck och vassa kanter än tidigare, borta är det amerikanska mjuka. Notera huven och framskärmarna som tidigare var ganska mjukt böljande. Dessa är nu utbytta till betydligt mer accentuerade diton med veck och linjer, samt de på skärmarna uppdragna strålkastarna som skiljer sig från C6:ans lägre och mjukt formgivna.

Den kraftiga skuldran som börjar sin resa från sidobackspeglarna, som för övrigt är väldigt lika C6:ans men något kantigare, och fortsätter hela vägen bak till bakstammen kvarstår, om än i mer utmejslat utförande. Det är när vi sneglar på denna detalj från sidan som vi upptäcker en av de stora nyheterna hos nya Corvette, nämligen bakrutan. Borta är den klassiska, välvda bakrutan som sträckte sig från skärm till skärm. Nu har Corvette plötsligt fått C-stolpar, ett mer konventionellt utseende med andra ord.

Nedanför bakrutan hittar vi nästa stora designnyhet. De så kännetecknande runda bakljusen, fyra till antalet, har ersatts av doningar som mer eller mindre följer den geometriska figuren parallellogram. Antalet är fortfarande fyra. Utseendemässigt är det svårt att inte göra kopplingen till Chevrolet Camaro som gjorde återinträde i bilvärlden 2009.

Baktill ser vi även den nya diffusorn som sträcker sig upp mot bakljusen nästan halvvägs. Stor skillnad mot hur det såg ut på generation C6.

Fyra kromade ändrör har länge varit Corvettes melodi sedan generation C5:s centralt placerade, dock med ett litet mellanrum så att de ändå sitter parvis. På nya Corvette har de förts samman och bildar ett nytt, tydligt kännetecken.

Namn och modellbeteckning

Vad gäller modellnamnet Corvette har Chevrolet donat och haft sig flertalet gånger. Först och främst heter bilen sedan några år tillbaka Corvette, kort och gott. Alltså inte Chevrolet Corvette då de anser att modellens varumärke är så starkt att det kan stoltsera i ensam majestät. Det ska dock lyftas fram att Chevrolet själva har svårt att följa sina riktlinjer då de många gånger råkar skriva Chevrolet Corvette.

Den stora modellbeteckningsnyheten i och med generation C7 är tillkomsten av Stingray, ett klassiskt tilläggsnamn. Redan första generationen, C1, hette Corvette Sting Ray (notera särskrivningen). När generation tre, C3, lanserades 1968 hade Sting Ray-namnet försvunnit, men Chevrolet tog tillbaka det året därefter men med den skillnaden att man nu skrev ihop det, nämligen Stingray. 1977, när tredje generationen fortfarande fanns i livet, valde man att ta bort Stingray. Sedan dess har den klassiska beteckningen fått stå inskriven i historieböckerna tills i dag. För nya generationen Corvette som vi tar del av här har fått tillbaka namnet. Nya Corvette heter alltså Corvette Stingray. Läckert!

Chassi och kaross

Corvette Stingray C7 ska enligt Chevrolet bjuda på banbrytande teknik och imponerande körupplevelser. Med tanke på all ny teknik jänkarna använt sig av i bilen misstror vi dem inte, men vi väntar ändå med ett skarpt utlåtande tills dess att vi har provkört och testat bilen senare i år.

Nya Corvette Stingray sägs bara dela två detaljer med förra generationen, resten är nytt. Exempelvis är chassit helt nyutvecklat. Hjälpramar och andra chassikomponenter är i aluminium och dess struktur är 57 procent styvare och 45 kilo lättare än hos föregångaren som nyttjade stål.

Karossen är även den bantad. 17 kilo lättare än föregångaren tack vare kolfiber i huv och den avtagbara takpanelen, samt kompositmaterial i skärmar och dörrar. Underredet är i nanokomposit, även det viktbesparande och tåligt.

Viktbalansen är optimerad till 50 procent över framvagnen och 50 procent över bakvagnen.

Drivlina och prestanda

Själva motorn består av en ny, direktinsprutad V8 på 6,2 liter benämnd LT1, en smallblock-motor. Exakta uppgifter på effekt och vrid uppger inte Chevrolet utan de skriver att effekten är uppskattad till 455 hästkrafter och att maximala vridmomentet är uppskattat till 610 newtonmeter. Den har mer vrid tillgängligt vid låga varv än den tidigare Corvette-motorn på 6,2 liter och matchar i stället LS7-motorn på 7,0 liter som satt i Z06, åtminstone mellan varvtalen 1 000 och 4 000.

Chevrolet drar upp en jämförelse med ett par konkurrenter, nämligen att Corvette Stingray har bättre vikt/effekt-förhållande än Porsche 911 Carrera och Audi R8. Två bilar som Chevrolet tidigare tagit sikte på och som man åtminstone har slagit prismässigt. Corvette har alltid varit mycket bang for the buck.

Man säger att man lagt ned över tio miljoner timmar för att analysera och optimera motorn, varav sex miljoner av dessa har lagts på själva förbränningsprocessen.

Avgassystemet är grövre än tidigare, 2,75 tum i stället för 2,5. Det finns i två olika utförande varav det ena bjuder på 13 procent bättre genomflöde än tidigare och det andra, som är av tvåstegstyp, ger 27 procents bättre flöde.

Växellådorna är två till antalet. Den ena är en nyutvecklad sjuväxlad manuell låda medan den andra är automatisk och erbjuder sex växlar. Sistnämnda har paddlar vid ratten medan förstnämnda bjuder på ny teknik som optimerar växlingarna vid exakt rätt tidpunkt.

Några exakta prestandasiffror bjuder inte Chevrolet på i dag men tack vare den elektroniska diffbromsen över bakaxeln ska greppet vara optimalt och tillåta 0-96 km/h på under fyra sekunder. Toppfarten får vi inte reda på.

Mått och hjul

Nya Corvette Stingray mäter 449,5 centimeter från front till akter, har en hjulbas på 271 centimeter, är 187,7 centimeter bred och är 123,5 centimeter hög. Fram mäter hjulen 18 tum och bak 19 tum, om man nu inte gjort tillvalet Z51 Performance Package som ökar respektive hjulstorlek med en tum. Bakhjulen mäter tio tum på bredden oavsett modellversion.

Massor av bilder på nya Corvette Stingray hittar du via länken intill artikeln.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
Anmäl till Pressombudsmannen
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: