EXPRESSEN.SE
Japan och Kanada vill ta över vintertävlingen.

Japan och Kanada vill ta över vintertävlingen.

Foto: All Over Press
Visa i helskärm
1/1

Nu vibrerar bygden inför Rally Sweden

Affärsvecka, after work-aktiviteter och tal av prinsen.

Rally Sweden engagerar en hel bygd i en dryg vecka.

Nu väntar alla på att första bil ska starta - och på ett speciellt mejl.

Årets Rally Sweden kan bli det sista i VM-serien.

Rally Sweden, eller Svenska rallyt som vi också gärna vill kalla det fortfarande, engagerar hela Värmland och en bit av Norge och Dalarna i så gott som tio dagar.

Och ni som hörde något mullra i skogen vid Kall-sjön i Jämtland i helgen lyssnade till VW-stallets allra sista testkörningar inför årets andra VM-deltävling.

Åkte ni och tittade till Ogier, Mikkelsen och Latvala så talar mycket för att ni också såg slutsegraren i Rally Sweden 2016.

Så här dagarna före tävlingen vibrerar skogarna i Värmland och sydöstra Norge av förväntan. Det är nu vi spekulerar, vi tror, gissar och drömmer. Kanske hoppas vi på att Pontus Tidemand ska köra så snabbt i sin Skoda att storebror Volkswagen ger honom en VM-plats 2017. Eller att Tommi Mäkinen i sin jakt på nästa storstjärna i Toyota fastnar för någon av de svenska talangerna Emil Bergkvist och Fredrik Åhlin.

Prins Carl Philip håller tal

Vi läser trevliga meddelande från arrangören att prins Carl Philip kommer att hålla tal vid två tillfällen och arrangören av rallyts speciella affärsvecka hoppas att många deltagare ska komma och skåla in det nya rallyt vid en speciell tillställning onsdag kväll.

Jag också hört att vägarna är täckta av is och kommer bara kylan så blir det snabba och perfekta förhållanden. Serviceplatsen är flyttad från Hagfors till Karlstad vilket ska göra att stan ska få ännu lite mer rallykänsla. Anledningen till flytten är att VM-teamen kräver allt mer utrymme och allt fler hotellplatser och då måste rallyt närmare storstaden.

Det är inte fel - även om det på sikt betyder att rallyt tvingas flytta några specialsträckor söderut, med allt vad det betyder när vi får en mildare vinter än den här.

Japan och Kanada vill ta över vintertävlingen

Men bakom all den här förväntan finns en slags spänning som inte är så publik. Rally Swedens vd Glenn Olsson väntar på ett viktigt besked från det internationella bilsportförbundet och arrangören av VM-serien.

Glenn har förhandlat i månader om VM-status åren 2017-2019 och det är långt ifrån givet att en av VM-seriens allra mest populära tävlingar körs om ett år. Länder som Japan och Kanada vill gärna ta över vintertävlingen och Japan är det logiska valet då vi vet att Toyota storsatsar på VM-serien från och med nästa år.

Volvo står inte bakom någon svenska rallysatsning vilket i de här sammanhangen är en klar nackdel.

Vi håller ändå tummarna för ett Rally Sweden i VM-serien även 2017. Vi håller tummarna för en hel bygd, för Värmland och för en bit av Dalarna och Norge.

 

5 saker som talar för Rally Sweden i VM-serien nästa år

* Tävlingen är mycket populär bland teamen och förarna.

* Förarna älskar de snabba sträckorna och publikintresset.

* Sverige har en lång tradition som exemplarisk arrangör.

* Närheten till Norge gör att vi kan få med två länders rallyintresse i en enda tävling.

* Flera europeiska tillverkare - Ford, Citroën och VW - har nära till vintern i norra Europa och kan koppla tävlingen till sin marknadsföring.

 

5 saker som talar emot Rally Sweden i VM-serien nästa år

* Pengar - både Japan och Kanada påstås kunna hosta upp 50 miljoner kronor för att få tävlingen.

* Både Japan och Kanada är stora bilmarknader.

* Rally-VM vill verkligen få till en tävling i Nordamerika där bilar är viktiga.

* Toyota storsatsar på VM 2017 och vill ha en hemmatävling.

* Rally-VM är redan utspridd över året och klarar inte fler tävlingar - kommer en in måste en ut.

LÄS MER: Här är alla tider och starter för Svenska rallyt