EXPRESSEN.SE
Nu har VW fårr klartecken för att åtgärda den första modellen i raden av skandalbilar.

Nu har VW fårr klartecken för att åtgärda den första modellen i raden av skandalbilar.

Foto: Peter Steffen / Epa / Tt

Pickupen Amarok med tvålitersdiesel blir först ut.

Pickupen Amarok med tvålitersdiesel blir först ut.

Foto: VW

Visa i helskärm
1/1

Nu börjar Volkswagen återkalla skandalbilar

Äntligen börjar det röra på sig i dieselgate och äntligen ska bilägare börja få sina bilar åtgärdare.

VW har fått okej från den tyska energimyndigheten KBA att börja plocka in bilar och åtgärden är godkänd inom hela EU.

Volkswagen har erkänt att det förekommer felaktig programvara i totalt 8,5 miljoner bilar som sålts i Europa. Och nu har den tyska energimyndigheten KBA påbörjat arbetet med att godkänna VW:s åtgärdsprogram för bilarna.

I ett första steg har KBA godkänt åtgärder på modellen VW Amarok med tvålitersdieseln. Vi kan räkna med att samma godkännande inom kort kommer att ges för VW Passat med samma motor.

LÄS MER: 110 000 Saab återkallas för livsfarligt fel

Motorn finns i över 5 miljoner bilar

Den motor som nu åtgärdas är godkänd enligt Euro5 och svarar för en mycket stor del av de bilar som har problem. Enligt vissa uppgifter finns motorn i totalt 5,2 miljoner bilar från VW-gruppen i Europa. Återkallelsen beräknas ta cirka ett år att genomföra.

Enligt Volkswagen ska åtgärden för att rätta till programvaran inte betyda att motorn får fler eller färre hästkrafter eller förändrat bränsleförbrukning.

Företrädare för eu och Volkswagen har hamnat i ett ordbråk runt återkallelsen då VW hävdar att de inte gjort något fel enligt EU:s lag men att de återkallar bilarna ändå. EU-företrädare däremot hävdar att VW gjort fel.

VW för fortfarande samtal om hur bilarna som sålts i USA ska åtgärdas då det där handlar om att få ner nox-värden till rätt nivåer och helst göra det utan att bränsleförbrukningen förändras.

1,6-liters dieslarna får vänta till i höst

Under det andra kvartalet 2016 väntas återkallelsen för 300 000 bilar med 1,2-litersdieslar inledas och först under det tredje kvartalet ska 1,6-litersmotorerna fixas. 1,6-litersdieseln behöver en mjukvaruuppdatering plus att en plastslang ska monteras för att förändra luftintaget.

Åtgärden på de största och minsta dieselmotorerna ska ta cirka 15 minuter för verkstaden att fixa medan monteringen av slangen på 1,6-litersmotorn kan ta så mycket som en timme.