EXPRESSEN.SE
Här provkörs en prototyp av eldrivna Saab 9-3.

Här provkörs en prototyp av eldrivna Saab 9-3.

Foto: Nevs

Kina kommer att bli världens största elbilsmarknad enligt de kinesiska delägarna.

Kina kommer att bli världens största elbilsmarknad enligt de kinesiska delägarna.

Foto: Nevs

Visa i helskärm
1/1

Nevs spås lysande framtid i Kina

Trollhättan-baserade Nevs får rubriker i Kina för sitt avtal om att sälja 150 000 bilar.

Branschtidningen Automotive News refererar till en intervju med Nevs majoritetsägare Jiang Dalong där Nevs-ägaren säger så här om omställningen till elbilar i Kina:

- Kina kommer att bli världens största marknad för elbilar, Kina har inget val.

Ordern på 150 000 Nevs-bilar från Trollhättan till Kina kom som en stor överraskning för de flesta i bilbranschen. Och att köparen var okända och helt nystartade Panda New Energy Co har ifrågasatts av många.

Nu förklarar Nevs majoritetsägare Jiang Dalong vad som ligger bakom storaffären mellan Nevs och Panda. Enligt Jiang handlar affären om totalt 250 000 elbilar varav 150 000 baseras på gamla Saab 9-3.

Nevs har ännu inte fått klartecken att använda namnet Saab men enligt tidigare uppgifter så pågår förhandlingar om det eftertraktade namnet men än så länge används varumärket Nevs.

Affären är värd 100 miljarder kronor

Affären mellan Panda och Nevs är värd totalt 12 miljarder dollar, cirka 100 miljarder kronor. Att Panda är ett helt nytt företag förklarar Jiang i intervjun som Automotive News refererar till med att det inte behövs mycket kapital för att komma igång och att Panda planerar att använda bilarna för att leasa ut dem till myndigheter och taxiföretag.

Kinesiska myndigheter planerar för ett omfattande investeringsprogram som ska göra det enkelt och billigt att köpa och använda elbilar.

- Kina har inget val. Kina kommer att bli världens största marknad för elbilar och de kommer att tvingas ställa om från förbränningsmotorer, säger Jiang.

Jiang kallar nivån på luftföroreningarna i kinesiska städer för "fruktansvärda" och "galna".

LÄS MER: Här är de nya Saab-modellerna

Stora tillverkarna hinner inte växla till el så snabbt

I intervjun avslöjar också Jiang ägarstrukturen i Nevs. Jiang äger 43 procent av Nevs. Staden Tianjin äger 30 procent genom Tianjon Binhai Hi-Tech. Beijing State Research och Teamsun Tech äger resterande procent.

Att Nevs har en chans att köra ifrån de etablerade biltillverkarna förklarar Jiang med att de stora tillverkarna inte kan växla till elbilar tillräckligt snabbt, eller inte så snabbt som Nevs kan.

Pekings nya miljöbilspolicy baseras på idén att nya elbilstillverkare ska ha en chans att konkurrera med etablerade företag. Kina har också tvingat de stora tillverkarna att dela med sig av sin kunskap om elbilar.

Ett resultat av politiken är att ett tiotal nya elbilsföretag kommit igång bara det senaste året. Några av de nya företagen har sina rötter i tv-branschen och i andra digitala branscher.

Enligt Jiang så kommer Nevs att bygga bilarna i en elbilsfabrik i Tianjin och Nevs ska inom kort få en licens för att bygga elbilar åt Panda Energy. Bilfabriken ska enligt Jiang vara klar till hälften.

LÄS MER: Här är de nya Saab-modellerna

150 000 elbilar baserade på Saab 9-3

Bakom företaget Panda står en investeringsfond som heter Hasun Asset och betalningsmodellen som används är den att Panda betalar för bilarna när de börjat leasas ut. Panda ska "bara" betala en deposition på tio procent. Det handlar alltså inte om att Nevs får 100 miljarder kronor insatt på sitt konto på banken i Trollhättan.

De första bilarna som ska levereras till Panda är en minibuss för 38 passagerare och en skåpbil. Båda bilarna ska byggas i fabriken i Tianjin med start redan i år.

Under de kommande fem åren ska Nevs bygga 50 000 minibussar och 50 000 skåpbilar. Resterande bilar i ordern är de 150 000 elbilarna baserade på gamla Saab 9-3. De bilarna ska skeppas till Tianjin under 2017 och monteras i fabriken där.