EXPRESSEN.SE
Nya Tata Zica ska få ett nytt namn.

Nya Tata Zica ska få ett nytt namn.

Foto: Tata
Tata Zica

Tata Zica

Foto: Tata
Tata Zica

Tata Zica

Foto: Tata
Visa i helskärm
1/1

Modellfiaskot – trodde de hittat bästa namnet

Nu måste indiska biltillverkaren Tata byta namn på sin helt nya småbil.

Modellnamnet Zica verkade vara en bra idé – tills virusepidemin briserade.

I dag har Tatas nya småbil premiär på Delhi Auto Expo. Men bilen är redan ett fiasko – inte för att den är dålig – utan för att man valt att kalla modellen Zica.

Ingen reagerade på namnet förrän WHO larmade om det farliga zika-viruset i slutet av januari. Viruset sprids explosionsartat i Syd- och Centralamerika och misstänks ligga bakom svåra fosterskador.

I måndags klassades viruset som ett internationellt hot mot folkhälsan. Nu kommer rapporter om att det myggburna viruset är sexuellt överförbart.

Hinner inte ändra namnet

Bilarna som visas upp på Delhi Auto Expo kommer att ha kvar det olyckliga Zica-emblemet. Namnet har ingenting med viruset att göra egentligen – utan är en sammanslagning av ”zippy car”.

Tata hinner inte åtgärda namnmissen till bilmässan, men meddelar att bilen kommer att få ett nytt namn inom några veckor. Zica har redan marknadsförts hårt – med Lionel Messi som affischnamn.

Trots namnet har den nya småbilen hyllats av Indisk press. Både design, interiör och den nya 1,2-liters ”Revotron”-motorn får beröm.

Tata Motors är ett multinationellt bolag som äger både Jaguar och Land Rover.

LÄS MER: Hitta bästa nybilen i vår – här är våra favoriter

Inte första gången modellnamn slår fel

Tata är inte först med att välja ett olämpligt modellnamn. Bilhistorien är full av exempel över namn som visat sig fungera dåligt. En anledning är att ett namn kan få en helt ny betydelse översatt till ett annat språk.

Honda var till exempel mycket nära att lansera modellnamnet ”Fitta” – tills de insåg vad namnet betydde i Sverige. Här fick den heta Jazz. Och i hemlandet fick den kort och gott heta ”Fit”. Namnmissen ska ha kostat Honda flera miljoner euro eftersom man var tvungen att göra om alla reklamkampanjer.

Chevrolet Nova är ett annat exempel. På spanska betyder modellnamnet ”går inte”. Trots det påverkades inte försäljningen – bilen blev tvärtom en succé i Venezuela.

LÄS MER: Privatleasing kan sluta i chocknota – 11 fällor du måste känna till