EXPRESSEN.SE
Citroën C4 från 2005 – en likadan bil som skapat mycket bekymmer för Lennart Blom.

Citroën C4 från 2005 – en likadan bil som skapat mycket bekymmer för Lennart Blom.

Foto: Citroën
Visa i helskärm
1/1

Missnöjd med Citroën – ”Ett fuskbygge”

– Ett komplett fuskbygge.

Det kallar Lennart Blom sin begagnade Citroën C4.

Felen har avlöst varandra.

– Bilen köptes i november 2011 och har sedan dess kostat över 50 000 kronor i reparationer. Även min bilverkstad tycker att detta är orimligt, säger han till Allt om bilar.

Lennart Blom och hans hustru köpte Citroënen - av 2005 års modell – i Uppsala den 10 november 2011. Då visade mätarställningen 3 800 mil.

Nu har bilen rullat 11 650 mil, men långt ifrån friktionsfritt.

Det första verkstadsbesöket skedde 12 september 2012 och gällde vattenläckage. Det har blivit många fler verkstadsvändor.

Här är ett urval:

  • 120912 Koll vattenläckage in i bilen: 500 kronor.
  • 130605 Renovering bromsar, byte skivor: 9067 kronor.
  • 131210 Service, byte kamrem, 8904 mil, reparation ryggstöd höger bak. Byte stabiliseringsstag fram: 8350 kronor.
  • 131217 Byte styrled: 600 kronor.
  • 140224 Byte startmotor, 9156 mil: 4242 kronor.
  • 140818 Byte hjullager V.F. 9778 mil: 2800 kronor.
  • 150102 Byte förarstol, beg. 10442 mil: 3050 kronor.
  • 150225, Byte bromsok+belägg 10701 mil: 2991 kronor.
  • 150805 Byte stötdämpare bak, 11388 mil: 2710 kronor.

LISTA: Här är 10 begbilar du ska passa dig för

”Beror på billiga komponenter”

Lennart Blom är kritisk mot biltillverkaren Citroën. Enligt honom beror felen på snålhet från Citroëns sida.

– Anledningen till alla reparationer beror på att Citroën valt de allra billigaste ingående komponenterna i denna bilserie. Det medför kostnader långt utöver det vanliga för bilägaren. Att biltillverkaren valt den här lösningen resulterar ju i att förtroendet för bilmärket halkar ner på noll, säger han.

Lennart Blom har varit i kontakt med Citroën Sverige.

– Men de tycker endast att vi haft otur med denna bil. De ger oss inte någon form av kompensation.

LISTA: Dyra fel på vanliga begbilar på Blocket

”Vär noll kronor begagnad”

Lennart Blom utvecklar sitt resonemang om varför hans bil krånglat så mycket.

– Tillverkaren begär in offerter på detaljer till lägsta möjliga kostnad – typ startmotorer, bromsdetaljer, spolarpumpar, stötdämpare med mera. Efter 6000-10000 mil börjar komponenterna fallera ur. Kvar står bilägaren med en bil som dels kostar en massa pengar i reparationer, dels betingar ett restvärde och en attraktion på begagnatmarknaden till nära nog noll kronor, säger han.

Citroën: Inte servad som den ska

Lena Rönnelius Ericson är informationschef på Citroën Sverige. Hon kommenterar Lennart Bloms bilhistoria så här:

– Våra experter anser att de tidigare ägarna inte servat bilen som de borde, framförallt med hänsyn till det låga miltal som bilen har gått. Vi konstaterar att bilen är drygt tio år gammal, att bilen under tidigare ägare haft låga miltal, eftersatt service, samtidigt som bilen har stått still mycket.

– Detta sammantaget har sannolikt bidragit till att fukt och väta kunnat stanna kvar i bilen, vilket medfört att rost kommit betydligt snabbare. Hade bilen körts med mer normalkörsträcka, cirka 2 000 mil per år från år 1, så skulle mycket av de slitagedelar, som den nuvarande ägaren fått byta, ha bytts tidigare.

”Normala slitagedelas som bytts ut”

– Då nuvarande ägaren har kört nästan 8 000 mil på fyra år (2 000 mil per år), och om man ser till vad som har bytts så får man betrakta det som normala slitagedelar som fått bytas, med undantag för byte av förarstol och kontroll av vattenläckage. Övriga reparationer är vad vi kan se som normala slitdetaljer.

– När det gäller Lennart Bloms påståenden om ”fuskbygge” och ”att Citroën valt de allra billigaste ingående komponenter i denna bilserie” anser vi inte oss ha anledning att kommentera det ytterligare. Vi hävdar att våra fordon håller en god kvalitét, säger Lena Rönnelius Ericson till Allt om bilar.

 

LÄS MER: 10 begbilar som kan bli din sämsta affär