EXPRESSEN.SE
Mercedes E-klass

Mercedes E-klass

Foto: Daimler Ag

Mercedes E-klass

Mercedes E-klass

Foto: Daimler Ag

Mercedes E-klass

Mercedes E-klass

Foto: Daimler Ag

Mercedes E-klass

Mercedes E-klass

Foto: Daimler Ag

Visa i helskärm
1/1

Mercedes levererar verkligen med E-klass

LISSABON. En ny E-klass från Mercedes skapar förväntningar.

Det ska vara lyx, komfort och massor med ny teknik.

Och så långt levererar Mercedes verkligen.

Drive Pilot låter mig njuta av den vackra inredningen.

Ni kanske minns min intervju från Genève med Mercedes inredningsdesigner Hans Peter Wunderlich och hur han beskrev i detalj hur en lyxig inredning skapades, vad som var viktigt.

När jag själv sätter mig i nya Mercedes E-klass under testdagarna i Lissabon kan jag studera Hans Peter Wunderlich verk. Hur snyggt varje linje fortsätter från instrumentpanel till dörrsida.

Hur de kromade listerna finns runt alla bildskärmar och touchpaneler.

Och hur informationen lagts fram på ett logiskt sätt för föraren.

I mitt tycke har Mercedes bilvärldens just nu vackraste inredning. Jag hoppas också att fler vågar välja den ljusa inredningen och inte slentrianmässigt gå på mörkt och svart.

BETYG+BILDER: Så många getingar får nya E-klass i 10 kategorier

Dubbla skärmar dominerar inredningen

Mercedes stolar kan också konkurrera med de i Volvos 90-serie som bilvärldens allra mest bekväma. Både Mercedes och Volvo kan konsten att skapa en hård men ändå komfortabel stol.

Precis som i Volvo S90 är sittpositionen i nya E-klass låg. Tillverkarna av premium- och lyxsedaner tycks övertygade om att det är det kunderna vill ha. Jag är tveksam för det går stick i stäv med suv-trenden.

Helt dominerade i inredningen och ett helt nytt grepp är de dubbla 12-tumsskärmarna. Informationen och bilen styrs via touchpads på ratten eller Mercedes vanliga mittkonsol. Rattfunktionerna är nya och det kommer att krävas mer än två dagar att vänja sig vid dem. Mina tummar och rörelsen som krävs är inte helt intrimmade, vi får se om det kommer med längre tid i bilen.

Bildskärmarna är här för att stanna och jag blir inte förvånad om fler ny kommer att rusa efter Mercedes-konceptet. Mitt tips är att vi kommer att få se ännu större bildskärmar och varför inte en enda, stor och avlång, inom en nära framtid.

Det intressanta blir om det är touchpads eller stora pekskärmar som blir dominerande.

BETYG+BILDER: Så många getingar får nya E-klass i 10 kategorier

Ny motor och självkörande teknik

Förutom inredningen finns det ytterligare två betydande nyheter i nya E-klass:

1) Ny dieselmotor

Mercedes har satsat på att utveckla en ny generation fyrcylindrig dieselmotor. Motorn kommer allra först i E-klass och är mer kompakt, väger mindre men är effektivare än föregångaren. Motorn får en niostegad automatlåda i en väldigt trevlig drivlina.

2) Självkörande

Mercedes har nästan matchat Volvo när det kommer till olika säkerhetsfunktioner. E-klass och kommande modellår för Volvos 90-serie har liknande säkerhetssystem, det Mercedes saknar är systemet som ställer om bilen om den kör av vägen och igenkänning av stora djur. I kombination med säkerhetssystemen arbetar bilens radar och kameror med Drive Pilot-systemet för att köra bilen på egen hand.

Föraren kan slå på systemet som sen kör bilen i farter upp till 210 km/tim. Bilen håller koll på vägmarkeringar, bilar framför och eventuella hinder på vägen. När föraren blinkar kan bilen också byta fil helt och hållet på egen hand.

Jag testade systemet på flera olika vägtyper och situationer och det fungerar bra, även om den då och då kräver att föraren visar sig i form av en lätt hand på ratten. Om föraren inte skulle ta över bilen när systemet så kräver bromsas bilen in till stillastående.

Flera tillverkare provar samma system men Mercedes har hittat en bra balans mellan förarassistans och självkörande. Till exempel har Mercedes en funktion som påverkar ratten i rätt riktning vid en plötslig undanmanöver i stället för att styra undan bilen med hjälp av kameror och radar. Mercedes anser - helt riktigt - att föraren behöver styra bilen i de situationerna och att ett självkörande system där är mer störande än som hjälp.

BETYG+BILDER: Så många getingar får nya E-klass i 10 kategorier

Extra finess – parkera med din telefon

Nya Mercedes E-klass är väldigt självkörande och kan sköta bilen helt i till exempel köer och på motorvägen. Men det återstår att se exakt hur den här typen av system ska hanteras. Vad är det egentligen vi behöver hjälp med? Och under hur lång tid. Nya E-klass är ett halvt steg mot den helt självkörande bilen.

En extra finess är att du kan parkera bilen med hjälp av din telefon. När vi testade rullade E-klass fint ur garaget och in i en parkeringsficka.

I Sverige blir den testade fyrcylindriga dieseln storsäljare men jag tror också att många kommer att lockas av laddhybriden som ska komma under året.

GRATIS BILVÄRDERING: Se aktuella värdet på din bil här