EXPRESSEN.SE
Nya Mercedes E-klass kommer att lanseras i en ”Cross Country”-version.

Nya Mercedes E-klass kommer att lanseras i en ”Cross Country”-version.

Foto: Mercedes
Visa i helskärm
1/1

Mercedes bygger ”Cross Country”

Mercedes-Benz har just visat sin nya E-Klass på bilsalongen i Detroit.

Och senare ska man visa en kombiversion av den nya modellen.

Nu avslöjar Autocar att kombin kommer i en höjd fyrhjulsdriven version – en direkt konkurrent till Volvo S90 Cross Country.

Volvo lägger inom kort ner produktionen av kombin V70, en bil som under många år varit Sveriges mest sålda. I samband med detta försvinner också XC70, den lite höjda versionen av bilen som är byggd för att kunna ta sig fram på lite sämre vägar än vanliga V70.

Ersättaren till V70 heter V90 och kommer att presenteras under året. Vildmarksversionen av den kommer att heta V90 Cross Country. Mycket tyder på att det här kommer att bli en mycket populär bil i Sverige, nu kan den dock få oväntad konkurrens – från Mercedes.

OFFICIEL: Här är allt om nya Mercedes E-klass

Alternativ till A6 allroad och V90 Cross Country

Det är brittiska Autocar som skriver att Mercedes planerar en ”Cross Country-version” av nya E-Klass. Och målet är att erbjuda kunderna ett alternativ till Audi A6 allroad och Volvo V90 Cross Country.

Sedanversionen av den nya modellen har just visats upp på bilsalongen i Detroit och kombin kommer att presenteras senare i år. När offroad-versionen av den presenteras eller vad den kommer att kallas finns ännu inga uppgifter om.

Den lär dock ha samma teknik som den sedan som nu visas. Det betyder att den blir längre än dagens kombi med bättre utrymmen för både passagerare och last. Här finns också spännande ny teknik, som tillexempel Drive Pilot, ett system som kan jämföras med Teslas Autopilot. Drive Pilot ska enligt Mercedes vara ett första steg mot helt självkörande bilar.

Systemet klarar av att följa andra bilar upp till en hastighet av 210 km/h och sköter då både gas, broms och styrning. Upp till 130 ska bilen klara sig i princip helt själv, även om föraren kommer att behöva markera sin närvaro i bilen. Bilens teknik använder sig av fasta objekt och av andra fordon i omgivningen för att beräkna körningen. Därför blir den inte lika beroende av vägmarkeringar och ska enligt tillverkaren kunna köra själv även när de är otydliga.