EXPRESSEN.SE
Ny design, bättre komfort och höjd kvalitetskänsla i uppdaterade Outlander PHEV.

Ny design, bättre komfort och höjd kvalitetskänsla i uppdaterade Outlander PHEV.

Visa i helskärm
1/1

Långtest: Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishis laddhybrid Outlander PHEV är en storsäljare i Europa.

I december 2015 kunde Mitsubishi räkna in 50 000 sålda fordon.

En helt ny Outlander PHEV 2016 är från och med nu ALLT OM BILARS långtestbil.

På bilsalongen i Paris hösten 2012 visade Mitsubishi sin nya laddhybrid - Outlander PHEV. Ett år senare levererades de första bilarna till kunder i Holland. Framgångssagan hade börjat.

I dag - två är senare - har Outlander sålts i över 50 000 exemplar - bara i Europa. Och fler och fler konkurrenter har förstått att stora suv:ar med laddhybridteknik är något bilkunderna verkligen vill ha.

För Mitsubishi svarade Outlander PHEV för 55 procent av Outlander-försäljningen under perioden januari till november 2015. Därmed svarade bilen också för 15 procent av Mitsubishis totala försäljning.

Ny design och förbättrad komfort

Efter ett och ett halvt år med den förra generationen har ALLT OM BILAR nu bytt till den allra senaste och uppdaterade modellen.

Vi testkörde bilen i Barcelona på försommaren och har nu precis hämtat bilen från importören i Stockholm.

Förändringarna är de här:

Designen. Gamla Outlander fick kritik för att den såg tråkig ut. Det har man nu försökt att åtgärda med en ny poppigare front – den första modellen i produktion med det nya designspråket som man kallar ”Dynamic Shield”. Även aktern har gjorts om, här har målet varit att ge bilen en bredare och mer modern framtoning.

Komforten. För att höja komforten har Mitsubishi identifierat en lång rad punkter där förbättringar kunde göras. Bland annat har hjulupphängningen fått en översyn, chassit har styvats upp, bilen har fått nya däck och fälgar, glasrutorna har bytts ut, man har använt mer ljudisolerande material på olika strategiska platser i bilen – och man har stoppat i nya bekvämare stolar. Resultatet är en tystare bil som är skönare att åka i.

Kvalitet. Mitsubishi har också passat på att höja kvalitetskänslan inuti bilen en aning. Outlander PHEV får nu bland annat en skinnklädsel av högre kvalitet, en ny eluppvärmd ratt, LED-innerbelysning, en 360-graders backkamera och en del uppdaterade smådetaljer.

Tack för längre laddsladd

Att inredningen gjorts om märks förstås direkt. Det är en något tydligare layout runt mittkonsollens display, fler detaljer med lackade ytor och tydligare knappar.

Däremot har vi ännu inte riktigt hunnit testa komforten och att vi valde att direkt få bilen levererad med dubbdäck försvårar förstås test av ljudnivån i kupén.

Jo - ytterligare en sak som vi märkte direkt: laddsladden är längre till den nya bilen, det tackar vi för.

BILTEST: Vi kör uppdaterade Mitsubishi Oulander PHEV