EXPRESSEN.SE
Foto: Jan-Erik Berggren
Visa i helskärm
1/1

Långtest del 3: Outlander PHEV

Regeringen vill i sitt budgetförslag sänka supermiljöbilspremien för laddhybrider med 50 procent.

Men Mitsubishis produktchef Anders Erngren ser ett fortsatt stort intresse och stor efterfrågan för storsäljaren Outlander PHEV.

- Många är nyfikna på vår nya bil och det är ändå bra att regeringen ger oss besked, så att vi vet vad vi ska rätta oss efter, säger Erngren.

Vår långtestbil Mitsubishi Outlander PHEV Seven Summit ska fasas ut och ersättas av nästa generation Outlander. Ni kan läsa testet av bilen här.

Outlander har varit en storsäljare för Mitsubishi i Sverige men nu kommer det fler och fler konkurrenter. Nya Passat GTE är ett exempel på en sån konkurrent. Nya Volvo XC90 T8 - den första sjusitsiga laddhybriden - är ett annat.

Inte heller regeringens förslag om att sänka miljöbilspremien för laddhybrider från 40 000 kronor till 20 000 kronor eller förslaget om att rabatten på förmånsvärdet ska sänkas för laddhybriderna från och med 2017 tror Erngren kommer att bromsa efterfrågan.

- Intresset är fortfarande stort för vår Outlander och speciellt nu då när vi kommer med en ny bil.

 

Och vad tycker ni om regeringens förslag om sänkta premier och ändrare regler för förmånsvärde på tjänstebilar?

- Tjänstebilsmarknaden är stor i Sverige och svarar för ungefär 60 procent av totalmarknaden, det är en stor mängd bilar och många som har tjänstebil är intresserade av en laddhybrid. När det gäller reglerna så är det bra att regeringen berättar vad som gäller. När reglerna för förmånsvärde görs om 2017 så handlar det, enligt förslaget, om en liten kostnadsökning på cirka 250 kronor per månad för den som har en Outlander, mer än så är det inte.

 

I spåren av alla laddhybrider och elbilar så har det dykt upp företag som säljer laddkablar och så kallade väggboxar. Ni arbetar bland annat med ChargeAmps som säljer laddkablar. Är deras kablar bättre än era?

- Det stämmer att hos våra återförsäljare så kan man köpa ChargeAmps kablar. Bättre eller inte, det ska inte jag svara på. Men många vill köpa en extra laddkabel och då erbjuder vi det här alternativet.

 

Hur många vill köpa en extra kabel?

- Rätt många. En kabel kostar lite drygt 4000 kronor så det är många som tycker att det är en smidig lösning att ha en kabel hemma och en i bilen.

 

Är intresset lika stort för så kallade väggboxar där man kan ladda sin bil?

- Inte lika stort, ungefär 5-10 procent av alla som köper en laddhybrid vill installera en väggbox hemma.

 

Varför är det så tror du?

- En laddbox kostar lite mer och har man köpt en tjänstebil så kanske man inte vill ta den investeringen privat för att ladda bilen.

 

Tror du att det kommer att finnas en marknad för tredjepartsleverantörer som ChargeAmps i framtiden eller kommer bilföretagen att sälja de här produkterna?

- Jag tror att det finns utrymme för en underleverantör eftersom det här är något mellan bilägaren och de som levererar el. Det kostar en del och det krävs att en elektriker gör installationer.