EXPRESSEN.SE
framme vid Mellbystrand.

framme vid Mellbystrand.

Foto: Jan-Erik Berggren
Visa i helskärm
1/1

Långtest del 2: Outlander PHEV

MELLBYSTRAND. Jodå, det är tillåtet att köra bil på stranden. På den här stranden.

Vackra Mellbystrand får agera kuliss till bilden av vår nya långtestbil - Mitsubishi Outlander PHEV Seven Summit.

Vi kunde förstås inte hålla oss. Det är få platser i Sverige där man får köra med bilen på stranden - men Mellbystrand har en del av stranden där det är tillåtet med bil. Och med hundar, faktiskt.

Så både bilen och hunden rastades till ljudet av vågornas skvalp.

Vi lastade långtestbilen Mitsubishi Outlander PHEV Seven Summit för en kortare semesterresa. Tur och retur till Mellbystrand.

Under långresorna är det enkelt att se både styrkorna och svagheterna med långtestbilen.

Fin komfort och bra utrymmen

Vi kan börja med det positiva:

Komforten är väldigt bra på samtliga platser i bilen. I baksätet klagar inte längre barnen på att de inte ser ut. På moderna bilar är det vanligt med små sidorutor bak och när taklinjen ska dras så "sportigt" som möjligt betyder det ofta en låg sitthöjd. Resultatet blir att barn i baksätet inte ser ut - och att de då lätt blir åksjuka. Det problemet finns inte alls i Mitsubishi Outlander - tvärtom så är det bra sikt från samtliga platser i bilen - och bra komfort i stolarna.

Utrymmen. Lastutrymmet i bak är stort och här ryms lätt hela familjens packning. Om man, som vi, också kompletterar med en takbox behöver man inte fundera. Möjligen då att takboxen sitter lite högt så korta personer kan få problem att hantera den.

Hög förbrukning på motorvägen

Mot det här vägs det här:

Förbrukningen. Kör vi snabb motorvägsfart så märks det att vi släpar runt på ett batteri. Bilen slukar gärna dryga litern per mil - med takbox och bilen lastad med fyra personer. Det här ska potentiella köpare av en laddhybrid ha med i beräkningen - bilarna drar mycket på motorväg. I vår testbil räcker batteriet till tre, fyra mils körning på el, vilket räcker bra för den vanliga hemmakörningen. Men långresor i en laddhybrid kostar, och det gäller inte förstås alla laddhybrider, inte bara Outlander PHEV.

Tekniken. Jag kan inte påstå att Outlandern vimlar av tekniska finesser. För riktigt bekväm långkörning med fyra personer så hade jag gärna sett en vassare klimatanläggning för baksätet. Ännu fler 12-voltsuttag och en högre säkerhetsnivå med bland annat aktiv filkörningsassistent.

I höst ska Mitsubishi presentera nästa generation av Outlander och det ska bli spännande att se hur mycket de vill och vågar förändra sin storsäljare.

 

LÄS MER: Ett år med långtestbilen – så klarade den sig