EXPRESSEN.SE
Vi långtestar nya versionen av Mitsubishi Outlander PHEV.

Vi långtestar nya versionen av Mitsubishi Outlander PHEV.

Foto: Jan-Erik Berggren
Just nu snittar vi på 7,7 liter bensin per 100 kilometer.

Just nu snittar vi på 7,7 liter bensin per 100 kilometer.

Foto: Jan-Erik Berggren
Visa i helskärm
1/1

Långtest del 2: Outlander PHEV 2016

En egen liten laddstation.

Det gör livet med Mitsubishi Outlander PHEV lite enklare - och väldigt mycket renare.

Nu har jag svårt att tänka mig något annat än en laddhybrid.

Ni som hängt med vet att vi hela 2015 långtidstestade Mitsubushis Outlander PHEV - den storsäljande laddhybriden. Ni vet också att jag under stora delar av testperioden hade problem med att få till rutiner för att ladda bilen.

Så med 2016 års Outlander PHEV i testgaraget bestämde jag mig för att agera. Jag byggde upp en egen liten laddstation med laddkabeln från Mitsubishi. Dessutom har jag extrakabeln från ChargeAmps i bilen.

Och nu sitter rutinerna för laddning.

När bilen parkeras intill ett uttag sitter laddare i.

Resultatet ser ni på bilden ovan.

Snittförbrukningen av el ligger på 31 kWh per tio mils körning och snittförbrukningen av bensin ligger på 7,7 liter per tio mil.

Körningen har då bestått av pendling på mestadels 70-väg, motorvägskörning i cirka 120 km/tim och så kortare turer på ett par mil i snittfarter runt 70 km/tim. Allt med dubbdäck och över hälften av milen med takbox och lastat med tre till fem personer. Körningen har också skett vintertid med temperatur runt nollgradigt.

BILTEST+BETYG: Så bra är Mitsubishi Outlander PHEV 2016

Krävs disciplin och ständig laddning

Siffrorna imponerar kanske inte vid en första anblick, men med tanke på förhållanden med kallt väder och dubbdäck är det bra för en så pass stor och rymlig bil som Outlander. Jo, vi hade kanske kunnat komma undan billigare med en diesel men knappats inte miljövänligare.

Men det krävs disciplin och ständig laddning för att få ner förbrukningen. I snabb motorvägsfart drar bilen fortfarande en hel del bensin - runt litern per mil. Och som långfärdslok blir Outlandern inte alls så miljövänlig.

När det är kallt ute vill bensinmotorn gärna dra i gång för att få full effekt på klimatanläggningen. Att köra flera korta turer under vintern blir därmed inte alls så miljövänligt som man kan tro med en eldriven bil. Å andra sidan gäller samma sak för de flesta bensin- och dieselbilar - de drar betydligt mer på vintern än på sommaren.