ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
TRE MOT TRE. Piaggio MP3 tar sig an Bunker-Trike i en tuff duell. Foto: LASSE SVENSSON
TRE MOT TRE. Piaggio MP3 tar sig an Bunker-Trike i en tuff duell. Foto: LASSE SVENSSON

Kul på tre hjul

ANNONS:
Läs mer
Visa flerVisa färre
Köra mc på bilkörkort - går det för sig?
Jodå, vi har testat två trehjuliga särlingar som får köras på vanligt B-körkort!
Piaggio MP3 och Bunker-Trike HR 250 Special bjuder båda på en minst sagt annorlunda körupplevelse.
Roligast att köra är utan tvekan den italienskbyggda Piaggion. Den har två hjul tätt placerade fram och ett bak. Det ger en suverän stabilitet och det går att ta kurvor med bra fart, helt enkelt köregenskaper i absolut toppklass för att vara en skoter. MP3 har dessutom en rapp och pigg motor och det i kombination med automatkoppling ger en komfortabel och säker körning i alla lägen.

Behöver inte doppa fötterna

Synnerligen kraftfulla bromsar, prydlig och överskådlig instrumentering, effektiv parkeringsbroms och skön sittkomfort är andra plus för Piaggion.
Vi gillar också finessen att man kan stå stilla vid rödljus utan att behöva sätta fötterna i marken. Ett knapptryck på styret låser fast stötdämparna fram i upprätt läge och det ger tillräcklig stabilitet.
Vibrationsfria backspeglar, mobiltelefonhållare, generösa bagageutrymmen och en superbra vindruta (tillbehör) noterar vi också på MP3:s pluskonto. Den prydliga instrumenteringen innehåller två runda klockor för fart plus soppa och varvtal. Dessutom finns en digital infodisplay (motortemp, yttertemp, tripp). På minussidan lägger vi att centralstöd saknas och avsaknad av ABS.

Fräckt utseende

Spanskbyggda Bunker-Trike HR 250 Special är, som namnet säger, en äkta trike. Det betyder en trehjulig mc med två hjul bak och ett fram. Utseendemässigt är den betydligt fräckare än Piaggion. Att köra Bunker-Triken är också en kul upplevelse även om vi inte upplever samma stabilitet som med MP3:n. Spanjoren är oerhört direktstyrd och det betyder att man får passa sig och inte ta i för mycket. Men man sitter bra, körställningen är minst sagt avslappnad och vändradien bekvämt liten.
Bromsarna har ett hyggligt bett medan parkeringsbromsen på vårt testex var rena skämtet, den höll knappt sig själv.

Trött motor

Motorn, en beprövad och bränslesnål Viragoliknande 250:a, känns rätt trött. Hur vi än bar oss åt kom farten inte upp i mer än 80 km/tim – och fortare än så bör man nog heller inte köra Bunker-Triken, med tanke på vägegenskaperna.
Växellådan är manuell, en ganska oprecis anrättning där svårigheterna att hitta friläget var betydande. Irriterade liksom en del av detaljfinishen som bjöd på ruckliga reglage och sladdriga pedaler. Men backväxel gillar vi, mycket praktiskt.
Instrumenteringen är enklast tänkbara, en rund klocka för fart.
Vilken av dessa udda hojar väljer vi då? Tja, handlar det om körglädje, stabilitet och säkerhet så vinner Piaggion överlägset. Sen är det det här med utseende. Där är vi kluvna men nog är Bunker-Triken fräckast att cruisa runt med…
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: