EXPRESSEN.SE
Nya Kia Sportage

Nya Kia Sportage

Foto: Kia
Nya Kia Sportage

Nya Kia Sportage

Foto: Kia
Nya Kia Sportage

Nya Kia Sportage

Foto: Kia
Nya Kia Sportage

Nya Kia Sportage

Foto: Kia
Nya Kia Sportage

Nya Kia Sportage

Foto: Kia
Nya Kia Sportage

Nya Kia Sportage

Foto: Kia
Nya Kia Sportage

Nya Kia Sportage

Foto: Kia
Visa i helskärm
1/1

Kia Sportage – bilen svenskarna älskar

BARCELONA. Kia har ritat om snygga Sportage och resultatet är en mindre Sorento utan mycket av den personlighet som gjorde Sportage till något speciellt på vägen.

Ändå kommer nya Sportage att bli en storsäljare i Sverige.

För svenskarna har en alldeles speciell kärlek till Kia.

Kia är sjätte största bilmärket i Sverige och när väl nya Optima kombin börjar säljas i slutet av det här året hoppas importören kunna utmana BMW om femteplatsen.

Ute i stora världen är syskonet Hyundai mycket större men i Sverige är det ombytta roller.

Svenskarna älskar sin Kia och det har de gjort ända sedan Ceed lanserade och kanske framför allt när tredje generationen av Sportage kom 2010.

Kia får ofta beröm för att de är duktiga på privatmarknaden - alltså att sälja bilar till privatpersoner och inte bara lita till tjänstebilsmarknaden.

Kia är tredje största märken till privatkunder och nionde märke till företag. Att det inte säljs fler tjänstebilar beror till stor del på att det saknats en stor kombi - vilket det blir ändring på i höst med Optima.

2016 ska bli ett bra Kia-år med lanseringar av fjärde generationen Sportage, ett helt år med ansiktslyfta Ceed GT Line och stora Sorento och så kombin som tillskott sista kvartalet.

BETYG+BILDER: Så bra är nya Sportage i 10 kategorier

”Har tappat sin personlighet”

Men kanske kommer svenska kunders intresse för Sportage ändå att svalna något när de får se den. För i mitt tycke har Kias hyllade designavdelning inte fått till den nya bilen.

Den är märkligt hög fram med en mycket markerad motorhuv och ett kraftigt ansiktsuttryck. Bilen ska se kraftigare och tuffare ut men det blir lite klumpigt. Taklinjen är i stort densamma som i gamla Sportage men från sidan är det tydligt att motorhuven bryter av den fina skuldran.

Bak ser det bättre ut och bakljusen med den raka linjen är snygga.

Jag tycker att Sportage tappat mycket av sin personlighet, jag kan fortfarande beundra den gamla modellen när den kommer rullande på vägen. Precis som Range Rover Evoque har gamla Sportage något väldigt eget och tidlöst. Det har gått förlorat i den nya modellen som mer ser ut som en mindre Sorento.

BETYG+BILDER: Så bra är nya Sportage i 10 kategorier

Vässad teknik med bättre säkerhet

Nu handlar som tur är inte allt om utseende. Kia har vässat tekniken i Sportage och kommer med finesser som autobroms med igenkänning av både bilar och fotgängare med hjälp av kamera och radar, automatisk parkering, runt-hörnet-varning på parkeringar och filkörningsassistent. Kia valde under presentationen att inte prata så mycket om sina säkerhetssystem men i Sverige blir i alla fall autobroms standard på alla modeller - det tackar vi för.

Kia plockar också in helt nya motorer i Sportage där Sverige får såväl 1,6-litersbensinaren samt de två dieslarna på 1,7- respektive 2,0 liter. Populärast lär någon av dieslarna bli och jag gissar att många kommer att köpa tvålitersbilen med den högsta utrustningsnivån, GT-Line.

Trenden i Sverige är tydlig, fler och fler väljer välutrustade bilar med automatväxellåda.

Kia Sportage finns att köpa redan i dag med ett kampanjpris på den dyraste modellen, 2,0 CRDi 4wd automat, på 333 700 kronor. Ordinarie pris är 355 900 kronor.

Med ett sånt pris på den här tekniskt sett fina bilen, ja, då kanske man kan stå ut med att den inte är jättevacker.

BETYG+BILDER: Så bra är nya Sportage i 10 kategorier