EXPRESSEN.SE
Privatleasing är en ny trend – men var, och hos vem slutnotan hamnar vet vi först när avtalen börjar löpa ut.

Privatleasing är en ny trend – men var, och hos vem slutnotan hamnar vet vi först när avtalen börjar löpa ut.

Foto: iStockphotos
Visa i helskärm
1/1

Ingen vet egentligen vad privatleasing kostar

Att privatleasa en bil kostar någonstans mellan 1700 och 5000 kronor beroende på storlek på bil, avtalstid och bilmärke.

I alla fall enligt den gällande prislistan.

Men den här affären vet vi inte slutnotan på förrän om ett par år.

Bilbranschen har hittat ett nytt sätt att sälja - eller rättare sagt hyra ut - bilar. Antalet erbjudanden om privatleasingavtal exploderade i höstas och trenden väntas hålla i sig hela det här året.

Företagen slåss på den helt nya marknaden och letar efter sätt att marknadsföra sig och annonsera. Det märks att det här är obruten mark och det märks att bilbranschen ser att här går det att hitta helt nya bilkunder.

Samtidigt är de lite valhänta med hur erbjudandena ska utformas och hur man egentligen ska tjäna pengar.

Och det är lätt att räkna fel och ta onödiga risker.

Vi får se om handlarna har räknat rätt

För allt det egentligen handlar om är värdeminskningen på bilen. Köper du privat tar du risken att stå där med en bil som tappat halva sitt värde.

Leasar eller hyr du bilen så är det bilhandlaren som tar samma risk. Ditt leasingavtal baseras på hur mycket handlaren räknar med att bilen är värd när avtalet gått ut.

Så hur bra den här vågen av leasingavtal och nya affärer verkligen är får vi se om ett par år. Då visar det sig om bilföretagen gått plus eller minus på privatleasingkunden.

Du som kund riskerar notan

Sen går det förstås att se det här som en investering. Bilmärket Seat är stora på privatleasing och det kan handla om att VW-gruppen vill investera i nya kunder. Så även om själva affären inte ger så stor vinst så har märket ett antal kunder de kan bearbeta och försöka att behålla.

Du som privatkund behöver förstås inte bry dig så mycket om bilföretagen. Men om ett bilföretag vet att de har en kass leasingdeal så kommer de att se till att plocka hem en del av värdeminskningen på straffavgifter och extrabetalningar. Då kommer de att vara nitiska när det gäller det viktiga återlämningsavtalet.

LISTA: Privatleasing – 21 bra bilar – här är månadskostnaden

 

***

Jag hoppas att ni inte missat podd-intervjun med Fredrick Federley. Lyssna på den så förstår ni mer om vad EU sysslar med och varför när det gäller den uppmärksammade dieselskandalen. Federley pratar också om Volvos eventuella roll i det drama som påverkat hela bilvärlden. Här hittar du vår podcast!