EXPRESSEN.SE
Genesis G90

Genesis G90

Foto: Hyundai

Genesis G90

Genesis G90

Foto: Hyundai

Genesis G90

Genesis G90

Foto: Hyundai

Visa i helskärm
1/1

Hyundai gör som BMW för att lyckas

BMW är världens största premiumbilmärke.

Så vad gör koreanska Hyundai när de ska bygga sitt eget premiummärke Genesis?

Jo, värvar från BMW förstås.

58-årige Albert Biermann har varit chef för BMW:s prestandaavdelning M performance och varit med och utvecklat bilar som BMW M3 och BMW M5.

Och det gör honom perfekt för rollen som utvecklingschef på Hyundais viktiga Genesis-projekt. Genesis G90 visades på bilsalongen i Detroit i januari och det är tydligt att den stora och lyxiga sedanen Genesis har siktet inställt på att slåss mot BMW och Mercedes.

- Jag spenderade nästan lika mycket tid i baksätet som i framsäger, berättar Biermann för branschtidningen Automotive News.

LÄS MER: Här är Kias lyxiga suv – väldigt lik XC90

Värvat från Bentley och Lamborghini

Biermann är heller inte den enda som värvats från något av de stora tyska bilmärkena. Tvärtom. Hyundai har värvat toppnamn från såväl Bentley som Lamborghini.

Biermann drillar dem hårt och han minns sin egen tid som nybörjare på BMW, där han fick lära sig tidigt att ställa in stötdämpare. Men enligt Biermann skiljer sig inte arbetet i dag med Genesis så väldigt mycket ifrån det han gjorde förr på BMW-bilarna.

- Ska jag vara ärlig så, nej, fysikens lagar ändras inte, säger Biermann till tidningen.

Biermann ska också arbeta med Hyundais N-bilar, vilket är Hyundais projekt för att bygga enklare prestandabilar.