Sajten för alla vinnare

Här delas det ut superbonusar.

Skönhetstips och prylar

Allt om inre och yttre hälsa.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Storlek på text:
Skriv ut text
DISKRET MUSKELPAKET. Sprinten från 0 till 100 km/h gick på under 7 sekunder. Toppfarten var minst 220 km/h så under en tid ansågs bilen vara världens snabbaste sedan. Foto: Magnus Jönsson DISKRET MUSKELPAKET. Sprinten från 0 till 100 km/h gick på under 7 sekunder. Toppfarten var minst 220 km/h så under en tid ansågs bilen vara världens snabbaste sedan. Foto: Magnus Jönsson

Historik - ansågs vara världens snabbaste

Annons:

Idén var enkel. Ta den största motorn du kan hitta och stoppa ner den i bilen. Mercedes stora starka glidare blev en succé bland dem med pengar i plånboken.

Modellen tillverkades mellan åren 1965 till 1972 i nästan 400 000 exemplar. Instegsmodellerna hade sexcylindriga maskiner från 2,5 till 3,0 liters slagvolym. De efterkommande och kraftigare v8-maskinerna var på minst 3,5 till dräparen som hade hela 6,3 liter till förfogande. Just den sistnämnda bilen hade stor anonymitet, den hade bara ett litet märke på bakluckan som avslöjade vilken best till motor den hade. Just där­ifrån, säger historien, att uttrycket Q-car kommer ifrån. Question Car betyder bara att det är frågetecken om vad det egentligen är för bil som är så snabb utan att visa upp det i det yttre, som Ferrari och Lamborghini med flera.

Prestandan var häpnadsväckande och är så även i dag. Sprinten från 0 till 100 km/h gick på under 7 sekunder. Toppfarten var minst 220 km/h så under en tid ansågs bilen vara världens snabbaste sedan. Motorn kom från den stora Mercedes Benz 600, alla statsöverhuvudens favoritbil. De behövde heller inte bry sig om motorns förmåga att trycka i sig stora mängder bensin. Köpte man en sådan bil med den motorn var det inga problem att betala bensinen.

Succé för välbärgade

Idén till denna grovkalibriga bil kom från en av Mercedes Benz egna anställda. Han tog helt enkelt den största motorn han kunde hitta och stoppade ner den i en w109. Vips så var bilen en succé bland dem som hade väldigt gott om pengar och uppskattade anonymitet. Det här receptet höll i sig även till nästa modellserie, w116, men då var maskinen på hela 6,9 liter!

Just 6,3:an hade inga naturliga tyska konkurrenter. BMW kom i gång först 1968 med sin E3 sedan. Den hade maskiner från 2,5 liter upp till 3 liters slagvolym. Med dessa motorer var BMW:en bara ett långtidsparkerat offerdjur på Autobahn för alla hårdkörande tyskar i Mercabilar med riktigt stora V8:or. Möjligtvis kunde Maserati Quatroporte ses som en konkurrent i vissa delar, men den kunde aldrig konkurrera med 6,3:an på alla dess punkter.

De olika beteckningarna på bakluckan är lätta att tyda. Står det till exempel 250SE betyder det att maskinen är på 2,5 liter och har bränsleinsprutning. Finns det bara ett "S" visar det att bilen är utrustad med förgasare. Ett "L" i modellbeteckningen visar att bilen har lång hjulbas och med det nästan alltid luftfjädring.

Produktionen löpte på och i slutet av år 1967 kom det nya motoralternativ plus andra förbättringar som hör till bytet av årsmodeller, även om förändringarna inte var av det stora slaget. Bilmodellen var helt enkelt färdig när den sattes i produktion några år tidigare.

Annons:
Annons:
MEST LÄSTA ARTIKLARNA PÅ MOTOR
Annons:
Annons:
Formel 1
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
MEST LÄST I DAG
Senaste artiklar
ALLT OM BILAR
Annons:
TRAFIKSKOLA
Nybilstester
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader