Sajten för alla vinnare

Här delas det ut superbonusar.

Skönhetstips och prylar

Allt om inre och yttre hälsa.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Storlek på text:
Skriv ut text
ÄLSKA ELLER HATA. Kommande Saab 9-3 måste engagera, säger Saabs chefsdesigner Jason Castriota. Foto: Glenn Lindberg ÄLSKA ELLER HATA. Kommande Saab 9-3 måste engagera, säger Saabs chefsdesigner Jason Castriota. Foto: Glenn Lindberg

Han är Saabs nya ansikte

Annons:
Läs mer om
Jason Castriota, chefsdesignern på nya - självständiga - Saab har presenterat sitt första verk. I konceptbilen PhoeniX kombinerar han både historik och framtid, på ett helt nytt sätt.

- Tidigare har Saabs konceptbilar fallit väldigt mycket inom ramen för just Saab. Nu måste vi lära oss tänka utanför boxen, och med PhoeniX har vi definitivt lyckats, säger Castriota stolt.
Det är första gången Saab visar en bil helt signerad sin nya designer, som tillträdde för bara knappt ett år sedan. Då var utvecklingen av nya Saab 9-3 redan i full gång, men Castriota gillade inte vad han såg.

Älska eller hata

 - Nya 9-3 var egentligen tänkt som en ren GM-produkt, men vi måste vara nyskapande, tänka annorlunda. Det är något som jag vill visa med PhoeniX-konceptet. Det ska engagera, det finns inte plats för gråzoner. Älska eller hata, säger Castriota bestämt.
 På Saab betyder titeln designchef däremot mycket mer än att bara hålla i pennan. Det finns mycket att göra inom väggarna.
 - Jag förvånades av Saabs byråkrati när jag började på företaget. Där har vi en utmaning framför oss att göra Saab mindre internt, men samtidigt växa. Framför allt kämpar jag för att integrera design och utveckling i varandra.
 Trots att det nya jobbet ligger i Trollhättan bor Jason Castriota i New York. Några problem med att integrera den skandinaviska designen i framtida modeller ser han dock inte.

Brinner för jobbet Saab PhoeniX ger prov på en mer vågad Saab. Foto: Glenn Lindberg

- Hela min karriär har mer eller mindre bestått av konsultuppdrag, men jag brinner för Saab och ser jobbet som en utmaning. Varken Victor Muller, Jan Åke Jonsson eller jag bor i Trollhättan, men jag själv är där åtminstone en gång i månaden. Vi är ett modernt företag, dessutom är PhoeniX helt och hållet ritad digitalt. Då spelar det ingen roll om jag sitter i New York eller Trollhättan.
 Saabs räddare vill han däremot inte se sig själv som, snarare som en del av en elitgrupp som tillsammans ska säkra framtiden för Saab. Och framtiden finns där säger han, även för honom själv.
Annons:
Annons:
MEST LÄSTA ARTIKLARNA PÅ MOTOR
Annons:
Annons:
NY TIDNING
REDAKTIONENS BLOGGAR
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
MEST LÄST I DAG
Senaste artiklar
ALLT OM BILAR
Annons:
TRAFIKSKOLA
Nybilstester
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader