EXPRESSEN.SE
Enligt NHTS kan en bil med programvara från Google för automatisk körning juridiskt jämställas med en förare.

Enligt NHTS kan en bil med programvara från Google för automatisk körning juridiskt jämställas med en förare.

Foto: Google

Visa i helskärm
1/1

Google-bilen räknas som förare

Amerikanska myndigheten NHTS har fattat ett viktigt principbeslut som kommer att påverkar utvecklingen av självkörande bilar.

Enligt NHTS kan en bil med programvara från Google för automatisk körning juridiskt jämställas med en förare.

Lika inför lagen. Det har varit bil- och programutvecklarnas stora mål för bilar som körs automatiskt. Och nu har amerikanska myndigheten NHTS fattat ett viktigt principbeslut.

Enligt ett utlåtande så kan en självkörande Google-bil anses vara en förare rent juridiskt.

Det betyder att tillverkaren av bilen och programvaran blir ansvarig för vad bilen ställer till med - och inte de som sitter i bilen.

Det här har hela tiden varit en svår fråga för bilindustrin som omväxlande pekat på att det är föraren som ska ha ansvaret under körning men ibland hävdat att det är biltillverkaren som är ansvarig.

BILTEST: BMW:s nya laddhybrid 330e imponerar tyvärr inte

Kan vara vägledande för resten av världen

Google har under lång tid argumenterat för en helt förarlös bil - och också byggt en bil utan ratt - och väntat på det här viktiga beskedet för att kunna gå framåt med produktionen.

Beskedet från NHTS kan vara en hjälp för resten av världens jurister när de, land för land, ska bestämma regler för självkörande bilar.

Men enligt NHTS ska också nu Google kunna bevisa att de klarar av att utveckla och bygga en bil som verkligen kan jämställas med en mänsklig förare i alla typer av trafiksituationer.

Enligt Google är den största faran i stället människor som försöker ta kontrollen över en självkörande bil - och inte den självkörande bilen i sig.