EXPRESSEN.SE
Toyota RAV4 Hybrid

Toyota RAV4 Hybrid

Foto: David Jakobsson

Toyota RAV4 Hybrid

Toyota RAV4 Hybrid

Foto: David Jakobsson

Toyota RAV4 Hybrid

Toyota RAV4 Hybrid

Foto: David Jakobsson

Toyota RAV4 Hybrid

Toyota RAV4 Hybrid

Foto: David Jakobsson

Toyota RAV4 Hybrid

Toyota RAV4 Hybrid

Foto: David Jakobsson

Toyota RAV4 Hybrid

Toyota RAV4 Hybrid

Foto: David Jakobsson

Visa i helskärm
1/1

Fullträff när RAV4 äntligen blir hybrid

ALICANTE. Toyota RAV4 har hyllats i över två decennier för att vara en sällsynt praktisk och vardagssmart suv.

Samtidigt har den japanska tillverkaren positionerat sig som världens största tillverkare av hybrider med modellen Prius i frontlinjen.

När man nu väljer att kombinera de här två koncepten i Toyota RAV4 Hybrid är det naturligtvis upplagt för succé.

Få bilar har samma goda kvalitetsrykte som Toyota. Och när det gäller suven RAV4 har det under de dryga 20 åren som modellen funnits varit extra tydligt.

Hittills har ungefär sex miljoner RAV4 tillverkats och Toyota hävdar att 90 procent av dem fortfarande är i trafik.

Och ägarna verkar vara nöjda med sina bilar, många väljer att behålla dem länge vilket håller begagnatpriserna på nästan larvigt hög nivå.

Den fjärde generationen av RAV4 som kom 2013, och det är nu dags för en uppdatering.

Det handlar inte om några stora förändringar här, de tydligaste är några små förbättringar i designen – en uppdaterad front, nya snyggare baklampor och andra lister på sidorna.

Interiören har också piffats till en aning och upplevs nu som en aning lyxigare än tidigare. Men som sagt, det handlar inte om några stora förändringar.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är RAV4 Hybrid

Hybriddrift i RAV4 är den stora nyheten

Det är dock en stor nyhet att Toyota passar på att lansera RAV4 som hybrid i samband med den här uppdateringen. Och det här kan visa sig vara ett genidrag.

Drivlinan i Toyota RAV4 Hybrid har lånats från kusinen Lexus NX, en modell som lanserades förra året.

Det betyder att det här finns en fyrcylindrig bensinmotor på 2,5 liter. Tillsammans med förbränningsmotorn och generatorn i fram har en elmotor monterats och paketet driver tillsammans framhjulen.

På bilens bakaxel finns ytterligare en elmotor – som driver bakhjulen. Det betyder alltså att Toyota RAV4 Hybrid är fyrhjulsdriven.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är RAV4 Hybrid

Inte rolig – men trevlig och bekväm

Toyota RAV4 Hybrid är inte speciellt rolig att köra – men den är trevlig. Vägegenskaperna är bra och känslan i ratten är trygg.

Hybriddrivlinan med den steglösa E-CVT-lådan bidrar till en harmonisk och avslappnad körupplevelse. Om man inte kan hålla sig från att leka rallyförare och prompt måste trycka gaspedalen i botten får man dock stå ut med att bensinmotorn bullrar en del.

Komforten i RAV4 Hybrid är fin. Jag sitter skönt på alla platser i bilen och det finns gott om utrymmen för alla typer av passagerare. Lastutrymmet är också väl tilltaget och dessutom lättlastat tack vare en stor baklucka och en låg lasttröskel, riktigt låg för att vara en suv. I högre hastigheter på motorvägen uppkommer lite vindljud, men det är inget som kommer att skämma bort någon. När vi provkör på de släta vägarna i södra Spanien störs vi inte alls av något vägljud.

Toyota hoppas på att RAV4 Hybrid kommer att bli populär som tjänstebil. Och här är både ekonomi och utrustningsnivå helrätt. Priserna börjar på 324 900 kronor – alltså under 7,5 basbelopp – och för det får man en ganska välutrustad bil som innehåller det mesta.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är RAV4 Hybrid