EXPRESSEN.SE
SVT:s granskning visar att så kallade miljöbilar drar i snitt 50 procent för mycket bränsle än utlovat.

SVT:s granskning visar att så kallade miljöbilar drar i snitt 50 procent för mycket bränsle än utlovat.

Foto: Ralf Hettler

Visa i helskärm
1/1

För höga utsläpp från miljöbilar

Miljöbilar kan vara miljöbovar.

Många av dem släpper ut för mycket koldioxid.

Det visar en granskning av SVT.

Det finns cirka 340 000 skattebefriade dieselbilar i Sverige. Dessa bilar klassas som miljöbilar och skattesubventionen kostar staten cirka 340 miljoner kronor per år.

SVT har granskat koldioxidutsläppen hos ett tjugotal miljöklassade dieselmodeller. Resultatet visar att samtliga modeller överskrider sina miljögränser med i genomsnitt 50 procent.

Att miljöbilarna så kraftigt ligger över miljögränserna handlar dock inte om olagligheter som i skandalen när den tyska biltillverkaren Volkswagen mörkade kväveoxidutsläppen. I det här fallet handlar det om ett vilseledande testförfarande från biltillverkarna.

Biltillverkarna har blivit allt skickligare på att få fram låga förbrukningssiffror - och därmed låga utsläppssiffror - vid tester. Och lagstiftningen har inte hängt med i svängarna.

LÄS MER: Här är tillverkarnas sanslösa bränslefusk

Skillnaderna har ökat dramatiskt

Det är testvärdena vid det så kallade NEDC-testet som avgör om en bil ska miljöklassas. När miljöbilarna började subventioneras för nio år sedan - 2007 - var skillnaden mellan bränsleförbrukningen som togs fram vid tester och den verkliga förbrukningen 15 procent. 2014 hade skillnaden ökat till 35 procent.

Trots detta avgör värdena från NEDC-testet fortfarande om en bil ska miljöklassas eller inte.

– Lagstiftningen kring miljöbilar var adekvat när den infördes. Men i och med att det sker förändringar, att den här avvikelsen ökar, finns det ju anledning att se över lagstiftningen, säger Per Öhlund, utredare vid Transportstyrelsen, till SVT.

Dagens lagstiftning ger biltillverkarna mycket stort spelrum att manipulera bilarna som ska genomgå NEDC-testet.

Så fuskar tillverkarna utan att bryta reglerna

Här är några exempel på hur biltillverkarna kan påverka testresultaten utan att bryta mot några regler:

  • Göra bilen lättare genom att till exempel plocka ur baksätet.
  • Slå av batteriladdningen.
  • Optimera motorstyrningen för låg förbrukning.
  • Använda speciell motorolja.
  • Justera däcken så att de har extra lågt rullmotstånd och pumpa dem stenhårt.
  • Tejpa över dörrspringor och handtag för lågt luftmotstånd.
  • Endast använda en bana med en speciell asfalt vid rulltestet.
  • Välja en dag med optimal temperatur där medvinden skja vara den maximalt tillåtna vid testet.

Värdet som på detta sätt fastställs blir sedan den uppgivna bränsleförbrukningen - vilken är mycket lägre än den verkliga förbrukningen. Värdet innebär samtidigt ett stort steg på vägen mot miljöklassning.

LÄS MER: Här är tillverkarna som nu ska redovisa verklig förbrukning

Nytt test ska införas 2017

För biltillverkarna handlar det om mycket pengar. Den som inte har en miljöbil att erbjuda hamnar utanför en stor del av marknaden.

Enligt Per Öhlund är en förändring av NEDC-testet på gång.

– Vi behöver se över regelverket och kommer att införa en ny europeisk testcykel som har mer koppling till verklig körning. Då kommer tillverkarna inte längre att kunna förbereda fordonen för att ge lägre värden än vad de borde vara.

Om allt gå enligt plan så införs det nya testet i september 2017, säger Per Öhlund.