EXPRESSEN.SE
Vi intervjuar Fredrick Federley om hans roll i den kommitté i EU som ska granska dieselskandalen.

Vi intervjuar Fredrick Federley om hans roll i den kommitté i EU som ska granska dieselskandalen.

Foto: Kristofer Sandberg

Visa i helskärm
1/1

Federley: Jag vill inte peka ut Volvo

När centerpartiets och Sveriges eu-parlamentariker Fredrick Federley fick en plats i den eu-kommitté som ska utreda dieselskandalen och även titta på eventuella nya regler för utsläpp från bilar blev han i ett slag också en av de mäktigaste svenskarna i bilbranschen. Dagen efter utnämningen träffade vi Federley i hans villa i Tullinge utanför Stockholm.

Vill du i stället lyssna på en längre vesion av intervjun kan du göra det direkt här i vår podcast.

Vi ska prata om eu, VW-skandal och utsläppsregler. Men allra först - Centerpartiet har en förmåga att hamna mitt i besvärliga bilfrågor. Är det något ni riktar in er på?

- Haha, ja, faktiskt. Industri-, företags och likaså miljöfrågor men också att kunna röra sig, vi är väldigt förtjusta i bilen. Många utav våra partimedlemmar och väljare är beroende av bilen. Frihetsreformen, möjligheten att vi ska kunna jobba, och välfärden - det är det ju bilen som har gjort. Och ett genuint miljöengagemang, då är det också mycket kring vad vi då ska köra på och då släppa ut och inte.

 

Berätta då, om vi kommer in på den här kommittén, hur många är det som sitter i kommittén och berätta lite om hur det är tänkt att ni ska jobba.

- Det är 45 stycken som sitter i kommittén och där sitter vi utefter partigrupperingarnas storlek. Jag tillhör då den liberala gruppen och vi har fyra ordinarie ledamöter. Uppdraget här är att titta på vad som gick fel med de förra reglerna och vad har det kommit att leda till och vad har olika institutioner vetat. Det cirkulerar ju en del papper som visar på att kommissionen redan 2010, 2012 hade fått utlåtanden från experter om att de här mätningarna stämmer inte. Och det har pågått en debatt i ganska många år om att man ska hitta en testmodell som bygger på mer hur verklig körning ser ut.

 

Men ska ni titta bara på det som hänt i VW-skandalen eller ska ni se framåt vad ni ska göra, eller ingår det både och?

- Ja, det är lite både och, och det här är en balansakt. Kommissionen, som kan jämföras med regeringen, och rådet, som utgörs av medlemsstaterna, har kommit fram till att de delar kommissionens uppfattning om de nya reglerna men parlamentet har medbestämmande. Och det gör ju att vi har möjligheten att helt blockera hela det här förslaget. Och det kommer vi faktiskt att rösta om men det rimliga är väl att vi har en färdig analys på plats innan beslutar vilken väg vi ska gå.

 

Det sas tidigt att parlamentet skulle blockera det här förslaget, men det kanske inte är så givet?

- Det lutar ditåt men vi vet inte förrän alla tryckt på knapparna. Men det lutar ganska tydligt åt det. Och det är ofta i parlamentet som det kanaliseras människors upprördhet, oro eller glädje och i det här fallet är det ju ganska många besvikna konsumenter. Just att det är Volkswagen också, för de låg i täten här. Mycket av våra miljöbilsregler är anpassade efter deras utsläppsnivåer, för det var fullt möjligt då.

- I någon mån handlar det om eu-regler, för om vi sätter upp regler och man kringgår dem, vad blir det då för förtroende för andra regler? Kemikalier i mat eller vad det nu kan vara för någonting. Samtidigt som det klart handlar om förtroende för bilindustrin. Och bilindustrin är ju väldigt viktig för Europa, det gäller väldigt många jobb och väldigt mycket pengar.

PODCAST: Vi snackar dieselgate med Federley – lyssna direkt här

 

Om vi går tillbaks till det förslag som ligger så var ni lite kritiska till hur regeringen skötte sig i förhandlingarna. Men var det ändå inte ett ganska hyggligt bra förslag, det innebar ändå en sänkning av utsläppsnivåerna?

- Men jämfört med tidigare regler så är det en ambitionssänkning och det är väl här som jag tror vi ska ta oss en funderare på vad som är realistiskt att nå. Samtidigt är bilindustrin väldigt engagerade i att så snart som möjligt ha nya regler på plats, så att man vet vad som gäller. Men jag tror att det här måste få ta den tid det tar för att vi ska återskapa det förtroendet, för risken är annars att vi återigen sitter i en skandalsituation om några år.

 

Ser du ett problem i att det svåra i att presentera ett förslag som är närmare vekligheten, en bättre körcykel, men som innebär - i teorin - ökade utsläpp?

- Ja, så är det definitivt. Men å andra sidan tror jag att det finns en medvetenhet i dag hos väljarna om att det har varit laboratorietester. Det blir en kommunikativ svår sak att hantera, men det är väl bättre att vi vet vilka värden vi har vi handen och kan göra korrekta beräkningar på miljökonsekvenser.

 

Flera länder har inlett egna undersökningar av bilar. Är ni oroliga för att varje land tar saken i egna händer?

- Nej, jag tror att det kanske är så att olika länder tittar på olika bilar, man kanske har olika mätresultat och så vidare och måste göra en sammantagen bild som vi känner att vi litar på. Och det är mycket det det handlar om nu, vilka siffror vågar vi lita på i detta. Och här finns det en förtroendefråga att hantera med industrin.

 

Finns det en oro för att ett land som till exempel Frankrike tar tag i frågan i sitt land bara för att de har två stora tillverkare och värnar om de arbetstillfällena. De säger att de ska mäta bilarna opartiskt men de äger 20 procent av Renault, så hur opartiskt är de egentligen?

- Ja, det kan man verkligen ställa sig den frågan. Och Frankrike har också en lång tradition på många politiska områden att agera i egen sak. Så man ska nog förhålla sig sunt skeptisk, och det ska man nog göra till fakta som vem som helst presenterar. Såklart vill de nog ta täten för att det ska bli bra för den franska företagen. Men det är å andra sidan nästan tjänstefel av en regering i ett land med en tung bilindustri att inte försöka underlätta för den.

 

Skulle du bli förvånad om det visade sig att Volvo fuskat på samma sätt som VW?

- (tystnad) Jag kan inte bedöma det, alltså hur utbrett hur det här skulle vara. Men det är inte bara Volkswagen nu, utan nu har vi sett flera exempel på det. Så det verkar tyvärr vara kutym.

 

Men själva fusket är det ändå bara Volkswagen som gjort. Så en ren olaglighet?

- Jag vill absolut inte anklaga Volvo för någonting och jag har inga bevis för någonting så jag låter det vara därhän. Och jag tror att man ska vara noga, det gäller också att skilja för är det så att ett bilföretag faktiskt har skött sig och liksom gjort vad man ska och inte fifflat och så vidare, då är det synd och lägga skam och kleta andras dåligheter på dem. För bilindustrin här är som sagt väldigt viktig för vår frihet, välfärd och inte minst ekonomi och jobb så jag tror att man ska försöka vara varsam.

 

Det finns några företag som gått ut och sagt att man ska berätta förbrukningssiffror från så kallad verklig körning. Är det bra?

- Det tror jag är väldigt bra. Det är väl alltid bättre att diskutera vekligheten. Det kan också vara fostrande.

PODCAST: Vi snackar dieselgate med Federley – lyssna direkt här

 

Bilindustrin är storpolitik och mycket handlar om energi. Vi har sett flera exempel på det bara den senaste veckan. Med allt detta maktspel - känns det omöjligt att nå en överenskommelse om utsläppsregler?

- Det gör det ju och det kompliceras av internationella handelsavtal. Olika intressen står emot varandra. Det är en samverkan här som inte alltid är riktigt sund. Det finns en del av mina kolleger (i eu-parlamentet, reds anm) som har direkta anknytningar till industrin och det blir problematiskt för risken finns att kommittén förorenas med misstanke om att man inte går fakta och sakkunskapens ärenden utan egentligen får någons intressen för man står på en lönelista.

 

Finns det en risk i att man pressar biltillverkarna för hårt i de här frågorna?

- Det är klart att den risken finns och därför tror jag att det är bra att det här får ta lite tid, vi ska jobba under ett helt år nästan. Det är bra av den enkla anledningen att när folk är förbannade ska de inte fatta beslut. Tiden talar för att det ska bli balans i detta.

 

Du skrev i ditt pressmeddelande att billobbyn är stark - på vilket sätt märker du det?

- Den är väldigt stark. Man är närvarande i korridorer, i debatter, i seminarier eller som telefonsamtal. Det är en resursstark grupp också, helt klart. Det är viktigt att titta på att vi som sitter här verkligen är opartiska så långt det kan vara.

 

Finns det rena påtryckningar från industrin, att de säger att gör ni inte så här så händer det här?

- Det trycket tror jag är hårdast mot varje lands regeringen. Men vi får kanske se vad som händer framöver.

 

Jag såg en bil här utanför - vad kör du själv för bil?

- En Kia Sorento, jag väntar ju på en miljöbil som klarar våra behov, en elbil som klarar våra behov. Vi har hundar, barn och kör 27 mil på vintern men jag har sagt till Tesla att så fort de får en bil som klarar det så ring mig direkt.

 

Fotnot: Intervjun är en kortare variant av den podintervjun som publiceras i Allt om bilars podcast – LYSSNA HÄR. I podden berättar bland annat Fredrick Federley mer om hur han kontaktats av ett bilföretag som ville förklara för honom hur "det går till". Federley berättar i podden också mer om maktstrukturen i eu och om hur han själv använder sin bil i vardagen.