EXPRESSEN.SE
XC90 – en jättesuccé.

XC90 – en jättesuccé.

Foto: David Jakobsson
Vd Håkan Samuelsson.

Vd Håkan Samuelsson.

Foto: Anders Ylander
Visa i helskärm
1/1

Därför har det gått så bra för Volvo

Volvo kan presentera ett rekordresultat för 2015.

Men allt beror inte bara på ökad försäljning eller en succé för nya XC90.

Volvo slår på stort och presenterar sitt fina bokslut för rekordåret 2015 samtidigt som de visar upp den kommande storsäljaren Volvo V90.

Men även om mycket i bilvärlden handlar om nya produkter och nya bilar så är det inte hela förklaringen till Volvos rekordvinst.

Det är tack vare det här som Volvo rullar så bra just nu:

• Effektivisering

När Håkan Samuelsson tog över som vd för Volvo på hösten 2012 så var ett av de första uppdragen att skära i kostnader. Volvo behövde pengar till marknadsföring och en uppfräschning av modellprogrammet. Samuelsson såg till att spara på rätt ställen så att Volvo kunde satsa på den nya tekniska plattformen och på den nya 90-serien samtidigt som varumärket stärktes.

• XC60

Det pratas i dag mycket om den nya 90-serien efter lanseringen av XC90, visningen av S90 och i dag visningen av V90. Men bakom kulisserna så har gamla XC60 svarat för en osannolikt hög försäljning. När en äldre modell som XC60 säljer så bra så betyder det mycket för resultatet då en hel del av kostnaderna för modellen tas de av de första årens försäljning.

• Maginaler

Samuelssons effektivisering av produktion och overheadkostnader har ökat Volvos vins på varje såld bil.

• XC90

En succé och framför allt har Volvo sålt mycket, mycket fler välutrustade bilar och därmed bilar som de tjänar mycket pengar på. XC90 har överträffat förväntningarna.

När Volvo i dag rullar fram nya V90 för världspressen så är det framför allt en angelägenhet för norra Europa. Kombin V90 säljer bäst i Skandinavien samt Tyskland, Belgien och i viss mån England.

 

Bilen är den tredje på den nya SPA-plattformen och det är den här modellen som ska säkra Volvos marknadsandel på 20 procent i Sverige. För Volvo är det viktigt att det här blir Sveriges mest sålda bil redan 2017.

För att lyckas med det har Volvo ökat skillnaden mellan dyraste och billigaste V90. Svenskarna ska ha råd att köpa en V90 men de som vill ha en premiumkombi ska kunna satsa lite mer pengar och få en mer välutrustad och lyxig bil. Därmed följer Volvo sina konkurrenter Mercedes, BMW och Audi när det gäller paketering och prissättning av utrustning.

En sak som Volvo dock inte tummar på är att den avancerade säkerhetsutrustningen ska vara standard i alla Volvo-bilar.