EXPRESSEN.SE
BMW 330e

BMW 330e

Foto: BMW

BMW 330e

BMW 330e

Foto: BMW

BMW 330e

BMW 330e

Foto: BMW

BMW 330e

BMW 330e

Foto: BMW

Visa i helskärm
1/1

BMW:s laddhybrid 330e imponerar inte

MÜNCHEN. Laddhybriden BMW 330e hade alla förutsättningar att bli en av världens bästa plug-in hybrider.

Men så blev det inte.

Något verkar ha gått väldigt fel när den här bilen byggdes.

För många är BMW 3-Serie lika med körglädje. Chassit är sällsynt bra, bilen är tajt på vägen och rör sig spänstigt genom kurvorna. Syrningen är exakt och förtroendeingivande.

BMW:s motorer har också länge bidragit till att göra 3-Serien till något speciellt.

I deras program finns fantastiska bensin- och dieselmotorer som kan konkurrera med maskiner från vilken annan tillverkare som helst.

När vi nyligen körde den faceliftade versionen av 3-Serie Touring stod det till exempel 330d på bakluckan, vilket betyder att det satt en sexcylindrig dieselmotor på 258 hästar och 560 Newtonmeter i bilen. Det här är en underbar motor som bidrar både till en rolig och harmonisk körupplevelse.

BETYG+BILDER: Så bra är laddhybriden i 10 kategorier

Riktigt mycket kraft med skön eldrift

Drivlinan som sitter i nya laddhybriden ger nästan lika mycket effekt som 330d. Grunden i hybridsystemet är en bensinturbo på två liter och 184 hästar.

Mellan den och en åttaväxlad automatlåda sitter en elmotor på 88 hästar och 250 Newtonmeter.

Den totala systemeffekten anges till 252 hästkrafter och 420 newtonmeter. Det är mycket kraft, och enligt BMW räcker det för en acceleration från 0–100 km/h på 6,1 sekunder och en toppfart på 225 km/h.

Drivlinan i 330e bjuder på en harmonisk körupplevelse – så länge man bara använder elmotorn, något man under gynnsamma förhållanden kan göra i upp till 40 kilometer. När vi kör runt i den tyska staden München jobbar dock luftkonditioneringen hårt och vi kan inte hålla oss från att göra en och annan tuff acceleration. Det påverkar naturligtvis räckvidden negativt, när vi når 25 kilometer är batteriet slut och bensinmotorn hoppar i gång.

Och det är här eländet börjar.

Stök, skrammel och vibrationer

Det är nog inget fel på den här förbränningsmotorn. Inte på elmotorn eller växellådan heller – men när de tre ska försöka samarbeta blir det stökigt. För det första tar det för lång tid för bensinmotorn att fatta att det är dags att vakna, när jag trycker på gaspedalen får jag snällt vänta en stund innan kraften kommer. När motorn väl hoppar igång skramlar det till någonstans i transmissionen och under några tiondels sekunder skickas rätt kraftiga vibrationer upp genom bilen.

När jag väl kommit i väg och så länge bensinmotorn får fortsätta att arbeta funkar hybridsystemet fin-fint. Det är bra drag i 330e och den där härliga BMW-känslan infinner sig en stund när jag låter bilen stäcka ut på de fina tyska asfaltsvägarna. När jag närmar mig en korsning och sänker hastigheten tar det roliga dock snabbt slut igen.

BETYG+BILDER: Så bra är laddhybriden i 10 kategorier

Allt annat än harmoniskt

Förbränningsmotorn stängs av under inbromsningen, men startas sen igen en sekund senare med buller och bång – för att sen åter snabbt stängas av. Och det här upprepas lite då och då när jag kör genom trafiken som tätnar. Det är som om bilen har olika viljor som bråkar om hur det hela ska skötas. Eller som om BMW haft så bråttom att få ut den här bilen på marknaden att de inte riktigt hunnit med att finjustera den mjukvara som kontrollerar hybridsystemet. Körupplevelsen är hursomhelst allt annat än harmonisk.

Kanske kommer 330e ändå att hitta kunder i Sverige. Det finns trots allt många som gärna kör en snabb BMW – speciellt om den kan bjuda på låg miljöpåverkan och ett lågt förmånsvärde på 1 133 kronor. Men kanske kan det vara smart att vänta lite med att skaffa sig sin 330e, BMW kommer säkert med en uppdatering snart.

För inte kan de väl vara helt nöjda som det är?

BETYG+BILDER: Så bra är laddhybriden i 10 kategorier