ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

BMW 3-Serie GT blir större på alla ledder

ANNONS:
Mer från Teknikens Värld
PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Först avslöjad, nu officiell. Här är 3-serie Gran Turismo, en sportig halvkombiversion av BMW:s guldkalv nummer ett. Två decimeter längre än Touring och med större axelavstånd är den rymligare för de åkande, inklusive bagaget.

BMW 5-serie Gran Turismo har fått en lillebror! Självklart heter den BMW 3-serie Gran Turismo men kommer att få smeknamnet 3-serie GT för att man ska undvika knutar på tungan.

Tidigare i veckan dök de första bilderna upp den inofficiella vägen. Vi förutspådde då att BMW väljer att presentera bilen officiellt inom några dagar, och så rätt vi fick för nu är den officiell, en månad innan den stora premiären som äger rum inför tusentals ögon på bilsalongen i Genève.

Halvkombi

Precis som 5-serie GT är 3-serie GT vad man skulle kunna kalla en halvkombiversion av vanliga 3-serie (5-serie GT baserad på vanliga 5-serie, så klart). En karossvariant som kan vara intressant om man vill ha lite mer rymd än hos sedanmodellen men samtidigt inte gillar kombibilar, Touring på BMW-språk.

När den stora bakluckan öppnas tronar ett gigantiskt lasthål upp. På den punkten har 3-serie Touring inte en chans, inte heller när det kommer till utrymmesmatchen då 3-serie GT slår kombin med 25 liters marginal, alltså 520 liter totalt. Lasttröskeln är dessutom något högre hos GT än hos Touring.

Baksätet kan fällas enligt 40/20/40-modellen vilket är betydligt bättre än 60/40 som många bilar fortfarande dras med.

En detalj som är helt ny för BMW sitter på utsidan av bakluckan. Där sitter nämligen en aktiv bakvinge som reducerar lyftkrafterna över bakvagnen.

Större

BMW 3-serie GT är en större bil än 3-serie Touring. Exakt två decimeter längre från front till akter, alltså exakt 482,4 centimeter lång, samt elva centimeter längre avstånd mellan hjulaxlarna (totalt 2,92 meter). Dessutom är 3-serie GT 8,1 centimeter högre än sitt kombisyskon (1,51 meter totalt). Den större storleken, främst tack vare det ökade axelavståndet, gör kupéutrymmet rymligare. Exempelvis är benutrymmet i baksätet hela sju centimeter längre än vad det är i 3-serie Sedan och Touring.

Viktbalansen är optimerad till 50 procent fram och 50 procent bak.

Turbo

Under den långa, sluttande huven bjuder BMW på fem olika motoralternativ till en början. Tre av dem matas med bensin, de två övriga med diesel. Alla försedda med BMW:s TwinPower Turbo-teknik. Effektuttagen ligger på mellan 143 och 306 hästkrafter. Någon M3 GT lär vi nog aldrig få se hur mycket man än önskar det.

Bensinalternativen är 320i, 328i och 335i medan dieselalternativen är 318d och 320d.

Alla driver på bakhjulen med hjälp av en sexväxlad manuell låda som standard. Åttastegad automatlåda finns som tillval. Fyrhjulsdrift, xDrive, nämner BMW ingenting om i dagsläget men vi kan nästan vara helt säkra på att det lanseras så småningom. Oavsett växellådsalternativ är bränslebesparande start/stopp standard, likaså annan EfficientDynamics-teknik så som körinställningen Eco Pro som sägs sänka förbrukningen med upp till 20 procent.

Några prisuppgifter är inte offentliggjorda ännu men vi lär få indikationer på dessa i samband med världspremiären i Genève i mars. Lansering hos BMW-handlarna blir det något senare i år.

 

Många fler bilder på BMW 3-serie Gran Turismo hittar du via länken här intill.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
Anmäl till Pressombudsmannen
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: