EXPRESSEN.SE
Visa i helskärm
1/1

Smart och trevlig – men inte så vass

SALZBURG. Nu går Skodas sportiga familjebil Octavia RS att få med fyrhjulsdrift.

Modellen är fortfarande ett prisvärt och smart val – men någon riktig prestandamaskin är det inte tal om.

Idag är en stor andel av bilarna från tjeckiska Skoda fyrhjulsdrivna. För flera av tillverkarens modeller rör det sig om över hälften av de sålda bilarna i Sverige. Det är inte särskilt konstigt.

7 000 kronor extra – mindre än vad många tar för en annan lack – kostar det att få den femte generationens fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Det är svårt att kalla det något annat än ett prisvärt tillval, som numera även går att få i toppversionen av den mellanstora familjebilen Octavia.

 

BETYG + BILDER: Så bra är Skoda Octavia RS 4x4

 

Bättre acceleration

Fyrhjulsdriften i Skoda Octavia RS 4x4 är det enda som skiljer bilen från den tvåhjulsdrivna versionen, men det medför så klart en del fördelar som den tidigare saknat.

Förutom uppenbara vinster i stabilitet och väggrepp bidrar det till att förbättra accelerationen något. 0-100 går med samma dieselmotor på 184 hästkrafter och den automatväxlade dubbelkopplingslådan på 7,6 sekunder i stället för 8,1. Det är också i just ett sådant utförande bilen kommer att vara tillgänglig. Den som vill ha den aningen kraftfullare bensinaren eller manuell låda får vända sig till versionen utan fyrhjulsdrift.

 

BETYG + BILDER: Så bra är Skoda Octavia RS 4x4

 

Stabil men inte så vass

Octavia RS 4x4 känns stabil på de österrikiska alpvägarna. Sedan några år tillbaka har Skoda kommit allt närmre den tyska kvalitetskänslan hos koncernsyskonet Volkswagen. Det är bara någon enstaka meter mellan bilen och stupen i det bergiga landskapet, men det känns aldrig som att man har några problem med att lita på Skodas hantverk.

Däremot lever den inte riktigt upp till namnet ”RS”. Den styvare fjädringen och ett fint bottendrag gör att man till en början tror att bilen ska bjuda på buskörning. Men den dieseltypiska effektkurvan ger lite falska förhoppningar, för på högre varv händer det inte lika mycket. Å andra sidan är det förmodligen få som väntar sig att bilen ska vara någon riktig prestandamaskin bara för att den exempelvis delar epitetet med Audis vassare modeller.

 

BETYG + BILDER: Så bra är Skoda Octavia RS 4x4

 

Smart och trevlig bil

När den tredje generationen av Skoda Octavia kom 2013 hyllades den som ett smart och praktiskt fordon. Den är mindre än många andra familjebilar, men tappar inte för den sakens skull i utrymme eller säkerhet. Lastutrymmet är på respektabla 590 liter för sedan-versionen och hela 610 liter för kombin, vilket exempelvis är mer än en Volvo V70. Den breda bakluckan gör den lättlastad, och på flera ställen sitter det användbara krokar.

Det lite kantigare utseendet – som Octavia fick innan det senaste tillskottet Superb – håller än i dag. Den något sänkta RS-versionen har andra luftintag, större fälgar och dubbla avgaspipor som ger bilen ett aggressivare utseende. På insidan har den sportstolar och ratt respektive växelspak i läder med stygn i rött, annars är förarmiljön snarlik den redan genomtänkta designen från vanliga Octavia.

Octavia RS 4x4 är trots sina sportigare attribut ingen riktig prestandabil. Det är däremot ett väldigt praktiskt fordon med lite mer krut under huven, som dessutom har begåvats med en riktigt prisvärd fyrhjulsdrift. Om det är vad du är ute efter så är Skodas senaste bil i modellserien ett smart val för dig.