EXPRESSEN.SE
Nej, man måste inte byta luft i däcken när det blir kallt. Däremot ska man kolla trycket – som kan bli lägre när det är riktigt kallt.

Nej, man måste inte byta luft i däcken när det blir kallt. Däremot ska man kolla trycket – som kan bli lägre när det är riktigt kallt.

Foto: iStockphotos

Visa i helskärm
1/1

Måste man byta luft i däcken vid kyla?

Mekonomens verkstadschef Jonas Carlsson svarar på frågor som rör din bil och ditt bilägande. Mejla till mekaniker@expressen.se

Inled mejlet med "Mekaniker".

Problem med batteriet

Jag har problem med batteriet som laddar ur i min V70. Hur ska jag göra för att få veta om det är själva batteriet eller om det är generatorn? Och hur kontrollerar jag att det inte är något som tjuvdrar el i bilen?

David

 

JONAS: Hej David. Det finns bra batteritestare idag som talar om skicket på batteriet. Detta gör många verkstäder och reservdelsbutiker enkelt. Att kontrollera laddningen på generatorn går också snabbt. Däremot att mäta tjuvström på bilen är lite mer komplicerat. Egentligen mäter man bara (i Ampere) hur mycket ström det finns mellan en batteripol och en losskopplad batterikabel, men samtidigt så bör man veta lite grann hur bilen är utrustad och vad den förväntas ligga i strömflöde när bilen är i ”viloläge”. Det är ovanligt att bilar drar tjuvström. De flesta gånger så är det helt enkelt batteriet som är dåligt. OM bilen ändå drar ström så bör man börja med att kontrollera eventuella eftermonterade tillbehör som till exempel laddare för gps, handsfreeinkopplingar, eftermonterat larm och så vidare. Hoppas mina svar kan hjälpa dig.

Krävs lyftbyte i kyla?

Jag kör med dubbfria däck och min svärfar hävdar att man måste byta luft i däcken när det blir kallt. Jag har bara garvat åt honom – men kan det ligga någonting i detta?

Egon

 

JONAS: Hej Egon. Det låter som din svärfar jäklas med dig och du gör rätt i att skratta. Men, när det blir riktigt kallt ute kan däcktrycket sjunka så det kan vara bra att kontrollera detta och vid behov kompensera upp till rätt nivå. Men att byta luft är en gammalt verkstadsskämt ungefär i stil med att ”fylla på blinkersolja” J. Fråga din svärfar om han justerat sina kolvuppstötarfjädrar på länge, kan ju ge lite garv tillbaka månne?!

Gnisslande skrik

Jag har en Mercedes c200 2006. När jag stannat och vrider av tändningen hörs ett gnisslande skrik från motorn. Det är bara vid stopp som det hörs. Vad kan det vara?

För övrigt stolt Mercedes-ägare

 

JONAS: Hej. Det är i princip omöjligt att svara på utan att ha upplevt det själv. Om det inte finns någon som med säkerhet kan berätta vad det är så bör du nog lämna in den för en felsökning innan något i värsta fall går sönder.

Ska däcken dras igen?

Jag har en Volvo 460. Hur viktigt är det att efterdra däcken efter däckbyte?

Niels

 

JONAS: Hej Niels. Rekommendationen är att alltid efterdra hjulen efter de varit loss. Detta gör man enkelt själv med ett dragskaft.

Skadas bilen av kyla?

Jag har en bil som står stilla en hel del under vintern och det blir problem med batteriet som alltid tycks frysa sönder. Det verkar vara ett olösligt problem. Finns det några andra saker på bilen som kan ta skada av att bilen står oanvänd i kylan?

Per

 

Hej Per. Det finns ganska många saker som inte mår bra av dels att stå still och dels av kyla. Främst tänker jag på bromsar och däck, men även tätningslister och eventuell fukt som finns kvar i kupén kan bli bekymmer. Mitt råd är att om du har möjlighet köra bilen varm åtminstone en till två gånger i månaden så minimerar du dessa typer av problem. Se även till att du har bra frostskydd i kyl och spolarsystem. Byte av bromsvätska kan vara nödvändigt efter en tids stillastående då kondens kan bildas där och försämra bilens bromsverkan.

Vill ta bort trimning

Jag har köpt en begagnad bil som är chiptrimmad. Går det enkelt att ta bort trimningen och göra den original igen och kan min vanliga märkesverkstad gör det? Jag har inget intresse av att ha kvar trimningen och enda anledningen till att jag köpte bilen var att det var ett bra pris och bra utrustning i övrigt.

Emma

 

Hej Emma. Det finns så väldigt många olika typer av trim så jag kan dessvärre inte svara på om det går enkelt just på din bil eller ej. Vissa trim är bara av ”plug-in modell” och är väldigt enkla att ta ut, rent av utan att lämna in den på verkstad. Andra sorter innebär byte av motorstyrdon och då är det betydligt svårare och såklart även dyrare. Åk till din verkstad så kan de säkert svara mer exakt.

LÄSARE: Så blev vi blåsta av verkstaden