EXPRESSEN.SE
Foto: Magnus Jönsson
Visa i helskärm
1/1

Berggren: Vågad och dyr satsning

Volvo och Geely överraskar med planerna på ett helt nytt bilmärke.

Men det nya märket visar tydligt på svårigheterna med att lansera kinesiska bilar i Europa och USA.

Det viskades väldigt tyst om Volvos och Geelys planer på ett nytt bilmärke under bilsalongen i Genève i förra veckan. Jag ställde en direkt fråga till en representant från Volvo som nekade till all kännedom om det nya bilmärket.

Men kanske var det frågorna där och då som utlöste lite aktivitet hos Geelys nya informationsavdelning i Göteborg - de har värvat flera pr-personer från Volvo och Ford - och som resulterade i en inbjudan till en VIP-visning i Göteborg den 26 maj. Inbjudan bekräftar planerna på ett nytt bilmärke som skapats i Göteborg.

Jag är ändå förvånad över Volvos och Geelys planer på det nya bilmärket. Att starta ett nytt globalt bilmärke är väldigt, väldigt dyrt och att göra det i en tid när flera experter tycker att vi redan har för många bilmärken att hålla reda på är modigt. Peugeot/Citroën skapade för två år sedan märket DS - som också ska bygga bilar för hela världen - men ännu har vi bara sett en rad påkostade kampanjer och DS-modifierade Citroën-bilar.

Men vi ska komma ihåg att Geely fanns med bland intressenterna hos Saab i Trollhättan och kanske fanns planen redan då att bygga ihop Volvos och Saabs anläggningar i Sverige och skapa ett nytt lågprismärke.

 

LÄS MER: Volvo startar ett helt nytt bilmärke

 

Nu ska Geely och Volvo skapa ett märke med bilar som byggs på den gemensamma CMA-plattformen och bilarna ska kosta ungefär som en Peugeot eller Opel gör i dag. Det är en vettig strategi om vi ser till lönsamhet att använda premiummärkets avlagda teknik för att bygga nya bilar. Ett exempel är succémodellen XC60 som bara kommer att byggas i cirka 15 månader till. Den bilen är värd att få leva vidare i någon form - och varför då inte en Geevo, eller vad det nya märket nu ska heta.

2018 ska vi få se den första CMA-Volvo vilket av allt att döma blir en ny XC40. Strax därefter kommer troligen den första bilen i det nya bilmärket.

Alternativet till ett nytt bilmärke hade förstås varit att börja sälja Geely-bilar globalt. Och är jag ärlig så var det i mina ögon ett vettigare alternativ.

Men kanske är Qoros ett exempel som avskräckte Geely. Qoros är det kinesiska märket som värvade flera Saab-ingenjörer för att skapa en kinesisk bil som skulle klara konkurrensen i Europa och USA. Men efter att Qoros fått problem med att bland annat få tillräckligt bra motorer har planerna på Europa och världen lagts åt sidan. Saab-människorna har flytt Qoros och märkets framtid är nu osäkert.

Den 26 maj ska vi få veta vad det nya märket ska heta och hur bilarna ska se ut och marknadsföras.