EXPRESSEN.SE
Över 22 000 VW Golf såldes i Sverige förra året.

Över 22 000 VW Golf såldes i Sverige förra året.

Foto: Volkswagen

Visa i helskärm
1/1

Berggren: Superår för Volvo och Volkswagen

Många bilmärken slog försäljningsrekord under 2015 och hela branschen firar ett snyggt rekord på totalt 345 000 sålda bilar.

Och jag vet inte vad som imponerar mest, att Volvo lyckas sälja drygt 28 000 gamla V70 eller att Volkswagen - trots dieselskandalen under hösten - sålde över 22 000 av VW Golf.

Det finns ett helt gäng märkeschefer som är glada i dag. Glada över att kunna rapportera nytt försäljningsrekord hem till sina respektive biltillverkare. Audi, Mazda, Volkswagen, Kia - det är bara några av vinnarna 2015, i alla fall om vi ser till antalet sålda bilar.

Bakom siffrorna döljer sig som alltid en hel del dramatik.

Det är tydligt att Volvo och Volkswagen gasade under hela december för att sno åt sig marknadsandelar. VW vill utmana Volvo i Sverige och Volvo gör allt för att behålla sin plats som nummer ett. Volvo pratar alltid om hur viktigt det är att behålla sin marknadsandel på 20 procent i Sverige och på en kraftigt växande marknad prickade Volvo precis det målet.

Imponerande antal V70 såldes

Att göra det samtidigt som storsäljaren V70 är inne på sitt allra sista modellår är imponerande. Det tyder på en kraft i försäljningsleden och ute hos återförsäljarna.

Volkswagen svarade med ett nå en bit över 22 000 sålda VW Golf. Wow, det är en siffra som för bara ett par år sedan hade betytt en förstaplats. Var kom det ifrån? Och VW gjorde det här under ett år då de också lanserade nya versioner av Passat.

Minst lika intressant som antalet sålda av enskilda modeller är att se på olika märkens andelar av marknaden. Det finns ett par märken som dominerar och som växt - men också en handfull som har problem.

LÄS MER: Volvo klarade drömgränsen – halv miljon bilar

Många har tappat marknadsandelar

En tumregel är att det är svårt att bedriva en bilimport med en procent, eller mindre, av marknaden. Och här finns bilmärken som Jaguar, LandRover, Mini, Alfa Romeo, Jeep, Lancia, Honda, Smart, Suzuki, Lexus och Seat.

Det är också jobbigt för märken som Citroën, Ford, BMW, Audi och Hyundai att ha tappat andelar när marknaden växt. Kia satte till exempel nytt rekord men gick från 5,44 till 5,26 procents marknadsandel.

Nu ser vi fram emot 2016. Här ska det bli mest spännande att se hur Volvo ska klara skiftet V70 till V90.

LÄS MER: Här är Volvos värsta konkurrenter på bilsalongen i Detroit