EXPRESSEN.SE
Den tredje generationen av Kia Sportage dök upp 2010. Då lyckades tillverkaren äntligen pricka rätt.

Den tredje generationen av Kia Sportage dök upp 2010. Då lyckades tillverkaren äntligen pricka rätt.

Foto: Kia
Foto: Kia
Visa i helskärm
1/1

Begbilstips: Kia Sportage

Kia brukade bygga prisvärda bilar – som man aldrig blev sugen på.

Men när den tredje generationen av Kia Sportage kom 2010 förändrades allt.

Plötsligt fanns en lagom stor suv för rimliga pengar – som dessutom är jättesnygg.

Nu är Kia Sportage hett eftertraktad som begagnad.

Kia Sportage kom i sin första generation redan 1997, men den bilen blev en parantes i Sverige. Det var en rätt ful modell, mest gjord för att klara sig på dåligt underlag. Inte för att må bra på vanliga vägar. Den andra generationen, som kom 2005, var inte mycket snyggare. Och inte mycket bättre. Men – tredje gången gillt. Med nästa generation som dök upp 2010 träffade den koreanska biltillverkaren mitt i prick.

Snyggare på ut- och insidan

För det första är den snygg. Riktigt snygg, till och med. Med sina mjuka och sofistikerade linjer signalerar modellen att den inte längre är någon risig offroadbil utan har skaffat sig helt andra kvaliteter och nu platsar i lite tjusigare sammanhang. Även inredningen fick ett lyft och ser nu bra och hyfsad modern ut. Kvalitetskänslan är kanske inte riktigt på topp, men med tanke på priserna är det klart godkänt.

I och med den tredje generationen blev Kia Sportage en bil som är helt okej att köra på vanliga vägar. Vägegenskaperna är trygga och nästan underhållande. Bilen hänger med fint, oavsett om underlaget är asfalt eller grus. Väljer man en fyrhjulsdriven version av modellen har man också hyfsat stabila egenskaper på vinterväglag. Någon offroadbil handlar det här inte om längre, markfrigången uppges till 17 centimeter. Det finns vanliga kombibilar som är högre.

Hyfsade utrymmen

Sportage är en rätt stor bil och man sitter riktigt bra i framstolarna. Även i baksätet finns godkänt utrymme för benen, men takhöjden är inte bäst i klassen. Speciellt inte om bilen är utrustad med taklucka. Bagageutrymmet får också godkänt, även om en familj som vill lasta barnvagnar kommer att få det lite svettigt.

Dragvikten är två ton om man har tvålitersdieseln, vilket man får dra med utökat B-körkort. På vanligt B-kort är det 1 360 kilo som gäller. Komforten är okej i Sportage, men både vindljud och buller från däcken letar sig in i bilen vilket kan bli lite störande om man kör långt.

PLUS

Vägegenskaper. Kia Sportage upplevs som förvånansvärt trygg och trevlig på vägen.

Ekonomin. Kia Sportage är en billig liten suv, motsvarande XC60 med liknande mil och utrustning kostar till exempel 60 000–70 000 kronor mer.

MINUS

Lastutrymmet. Kanske kan man önska sig mer av den här varan. Och visst är lasttröskeln väl hög.

Motorerna. Kia Sportage finns med både diesel- och bensinmotorer. Inga av dem får oss att dra på smilbanden.

SE UPP MED

Blästring. Flera ägare har klagat över att bilarna blivit blästrade på framdörrarna av sand som sprutar upp från framhjulen. Kontrollera innan köp, om detta blir för allvarligt kan det leda till rostproblem.