Skönhetstips och prylar

Allt om inre och yttre hälsa.

Sajten för alla vinnare

Här delas det ut superbonusar.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Storlek på text:
Skriv ut text
Volvobyggar-gänget: Erik, Linus och Elias
Fotograf:David Jakobsson
Volvo 121 GTR är en ombyggd Amazon och utsågs till Sveriges häftigaste Volvo på Vallåkraträffen.
Fotograf:David Jakobsson
Motorn är en ombyggd gammal B230 som försetts med turbo.
Fotograf:David Jakobsson
Killarna har velat ge bilen känslan av banracer.
Fotograf:David Jakobsson
Hanssons har varit väldigt noga med detaljerna.
Fotograf:David Jakobsson
Fem år tog det att genomföra drömprojektet.
Fotograf:David Jakobsson

Amazonen byggdes om till en riktig drömbil

Annons:
Vill du ha besök av ALLT OM BILAR?

Vår Volvo V60 rullar vidare mot 10 000 mil. Nu letar vi efter Volvo-profiler, platser och personer med anknytning till Volvo. Kom gärna med förslag: mejla alltombilar@expressen.se

RÖJERÅSEN. I decennier stod den här bilen avställd och övergiven. Men mot alla odds fick den ett nytt liv. En envis dalkarl och hans två söner spenderade fem år i garaget för att få drömbilen klar.

Nu är deras Volvo 121 GTR utsedd till Sveriges häftigaste Volvo.

Byn Röjeråsen ligger i den västligaste delen av Rättviks kommun, ungefär en halvmil norr om Vikarbyn. Här möts man av faluröda hus, ett böljande landskap och den vackra sjön Siljan som stäcker ut sig i solen. Den här kalla vinterdagen visar Dalarna upp sina allra vackraste sidor.

I ett av husen i byn bor målaren Erik Hansson. I början av 1980-talet köpte han en Volvo Amazon av 1970 års modell som han renoverade. Men när Erik både fick barn och startade målerifirma så räckte tiden inte till för Volvon. Den vita Amazonen ställdes undan i ett uthus och där blev den stående i två decennier. Där kunde berättelsen om Eriks Volvo ha slutat.

Men en dag för fem år sedan väckte Erik tillsammans med sönerna Linus och Elias bilen till liv och plockade fram den för en provtur på byn. Det blev dock ingen munter upplevelse.

– Nej, den var verkligen inte rolig att köra. Man har ju vant sig vid mer moderna grejer. Så vi fick bestämma oss – skulle vi göra oss av med den eller skulle vi göra något roligt? ­Svaret var givet, säger Erik Hansson.

Perfektion

Tanken blev att bara bygga en lite ­enklare racerbil av Amazonen. Men någonstans på ­vägen ballade det ur lite och bygget växte. Snart jagade Erik, Linus och Elias perfektion i varje detalj.

– Det barkade i väg, kan man säga. Vi ­började kapa ur golvet och sen bara fortsatte det med en massa saker. Vi hade ingen tanke på utställningar, utan vi byggde bilen för vår egen del. Men vi blev mer och mer noggranna och när det hade lagts ner en massa pengar på bilen så kände vi oss tvungna att bara fortsätta bygga i samma spår, berättar Erik.

Grundplanen var att bygga en bil med enkla, rena linjer.

– Den röda tråden: Bilen skulle byggas clean. Det får inte vara en massa färgglada slangar och stora dumpventiler som spottar och ­fräser. Alla linjer ska gå igen, det finns en tanke bakom varje detalj, säger Erik.

Finns det någon detalj som ni tycker är speciell?

– Hela bilen är speciell! Den har genomgått en metamorfos. Egentligen är den en skepnad av en Amazon som står här. Jag ville att bilen skulle ha stora fälgar med djup i. Och hjulen sticker ut. Bilen skulle se ut som en banracer, lite åt det hållet, säger Erik.

Spännande detaljer

Visst finns det många spännande ­detaljer på den här bilen. Tittar man närmare kan man till exempel se att strålkastarna ­kommer från en Volvo P1800. Eftersom kromringen är ­mindre än Amazonens original fick skärmarna förlängas med 22 millimeter. Kofångaren ­kommer från en Simca 1100 och grillhalvorna är ­plockade från en gammal Volvo F12 lastbil. ­Innerbackspegeln har lånat designen från P1800, men är tillverkad i metall. Glaset på ­bilen är limmat och rutorna specialbeställda. Sidoblinkers kommer från Ford Mondeo och emblemen är specialtillverkade.

Motorn har genomgått en lika stor förvandling som resten av bilen. Grunden är en gammal B230, som har strokats till tre liter och försetts med turbo. När bilen bänkades uppmättes 680 hästar och 850 Nm, mätt på drivhjulen. Kraften tas om hand av en femväxlad ZF-låda som plockats från en BMW-diesel.

Har tagit tid

Det är tydligt att det här bilbygget har tagit tid. Mycket tid.

– Vi har lagt ner ­ungefär fem år, ­eller 10 000 timmar, på att få den färdig. Vi har levt med ­bilen varje helg hela ­tiden. Jag har kört slut på tre vinkel­slipar och säkert tusen kapskivor. Och det har gått åt massor av svetsgas, det går inte att räkna ut. Gasklockorna i Värtahamnen räcker knappt, säger Erik.

Erik, Linus och Elias jobbar ihop i målerifirman, så det är inte bara i garaget de nöter på varandra.

– Vi är tajta dygnet runt. Det är kul, vi snackar och ­sprutar idéer hela tiden. Utan grabbarna så skulle det här aldrig ha gått. Vi har haft hjälp av en kille till, Tobias. Man måste omge sig med duktigt folk, det fixar sig inte annars.

Även om familjen Hanssons bilbygge blev så lyckat att Amazonen utsågs till Sveriges Häftigaste Volvo på Vallåkraträffen så kan vi inte räkna med att få se några nya spännande projekt från Röjeråsen.

– Nej, nu är vi faktiskt rätt nöjda med bil­byggen ett tag, säger Erik Hansson.

Annons:
Annons:
MEST LÄSTA ARTIKLARNA PÅ MOTOR
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Formel 1
Annons:
Annons:
Annons:
MEST LÄST I DAG
Senaste artiklar
ALLT OM BILAR
Annons:
TRAFIKSKOLA
Nybilstester
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader
Volvobyggar-gänget: Erik, Linus och Elias
Fotograf:David Jakobsson
Volvo 121 GTR är en ombyggd Amazon och utsågs till Sveriges häftigaste Volvo på Vallåkraträffen.
Fotograf:David Jakobsson
Motorn är en ombyggd gammal B230 som försetts med turbo.
Fotograf:David Jakobsson
Killarna har velat ge bilen känslan av banracer.
Fotograf:David Jakobsson
Hanssons har varit väldigt noga med detaljerna.
Fotograf:David Jakobsson
Fem år tog det att genomföra drömprojektet.
Fotograf:David Jakobsson