EXPRESSEN.SE
Ford Ranger

Ford Ranger

Foto: Ford

Isuzu D-Max

Isuzu D-Max

Foto: Isuzu

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

Foto: Mitsubishi

Fiat Fullback

Fiat Fullback

Foto: Fiat

Nissan Navara

Nissan Navara

Foto: Nissan

Renault Alaskan

Renault Alaskan

Foto: Renault

Toyota Hilux

Toyota Hilux

Foto: Toyota

VW Amarok

VW Amarok

Foto: VW

Visa i helskärm
1/1

Alla Transportbilar 2016: Pickup

Intresset för pickisar ökar stadigt. Sju pickisar redovisar vi här med en åttonde och en nionde som kommande. Sedan finns det ytterligare ett par stycken från USA men som inte har någon generalagent eller återförsäljare i Sverige.

Ford Ranger

Ranger hade premiär i USA redan 1982 men kom först till Europa 1998. Den version vi har idag kom 2011 och var den första pickis som kammade hem full pott – fem stjärnor i EuroNCAP’s krocktest. Som de flesta pickisar har den dubbelhytt och 4-hjulsdrivning med en elektroniskt styrd fördelningslåda och inkopplingsbar lågväxel. Vadningsdjupet är hela 80 centimeter och med 4-hjulsdrivningen ilagd är det bara att köra.

Ford Ranger Double Cab 4x4

Pris från: 198 800 – 332 800:- (exkl. moms)

Motor: 2.2 dieselturbo, 150 hk/375 Nm

Lastvolym: 1,8 m3

Maxlast: 1077 kg

Lastutrymme l/b/h: 156/156 (114 mellan hjulhus)/51 cm

Släpvikt bromsat: 3350 kg

Tjänstevikt: 2138 kg

Snittförbrukning: 0,85 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 224

 

Isuzu D-Max

D-Max har tillverkast sedan 2002 och delar plattform med bland annat GM’s Chevrolet Colorado. Den finns också i Australien som Holden Rodeo. Den version vi ser här är den andra genartionen och kom 2011. Så det är väl snart dags för en uppfräschad version av D-Max. Karosstypen är en 2 + 2-dörrars pick-up med dubbelhytt för 4 åkande eller med en 4-dörrars förlängd hytt – Extended med ett mer riktigt baksäte. D-Max finns både som enbart bakhjulsdriven eller med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning.

Isuzu D-Max Extended

Pris från: 244 400 – 289 900:- (exkl. moms)

Motor: 2.5 dieselturbo, 163 hk/400 Nm

Maxlast: 954 kg

Lastutrymme l/b/h: 179/153/47 cm

Släpvikt bromsat: 3000 kg

Tjänstevikt: 2046 kg

Snittförbrukning: 0,74 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 194

 

Mitsubishi L200 & Fiat Fullback

Det här är tvillingar vilket också syns på bilderna. L200 gjorde sin entré i slutet av 80-talet och den 5:e generationen kom så sent som i år. Nya L200 är så lik föregångaren den kan bli men frontpartiet är nytt samt en ny 2.4 liters dieselturbo på 181 hk. 4-hjulsdrivning är standard med både hög- och lågväxel. Fiat Fullback är baserad på L200 men har eget frontparti och naturligtvis egna emblem. Många trodde att Fiats pickis skulle bli baserad på Dodge Ram som ingår i Fiatfamiljen (Fiat Chrysler Automobiles) men så blev det nu inte.

Mitsubishi Double Cab L200

Pris från: 244 900 – 276 900:- (exkl. moms)

Motor: 2.4 dieselturbo, 181 hk/430 Nm

Maxlast: 960 kg

Lastutrymme l/b/h: 152/147(105 mellan hjulhusen/47 cm

Släpvikt bromsat: 3100 kg

Tjänstevikt: 1950 kg

Snittförbrukning: 0,72 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 177

 

Nissan Navara & Renault Alaskan

Är även de tvillingsyskon fastän Alaskan inte haft sin premiär än. Nissan Navara har varit med sedan 1997 och den Navara som är generation 12 och som vi ser här har precis haft sin svenska premiär fastän den premiärvisades i Thailand i juni 2014. Navara är ny från ramen och upp. Axelavståndet har växt med 30 cm och karosslängden med 48 cm. Kraftpaketet under huven är en ny turboladdad 2.3 liters dCi som ersätter den tidigare 2.5-litersmotorn. Navara finns med enbart med 4-hjulsdrivning. Navara får som första Nissanmodell 5 års nybilsgaranti/10 000 mil mot tidigare 3 år. Som nionde Pick-Up är Mercedes version av Navara som kommer under 2017.

Nissan Navara Dual Cab 4x4

Pris från: 229 900 – 289 900:- (exkl. moms)

Motor: 2.3 dieselturbo, 190 hk/450 Nm

Maxlast: 960 kg

Lastutrymme l/b/h: 158/156(113 mellan hjulhusen)/60 cm

Släpvikt bromsat: 3500 kg

Tjänstevikt: 2033 kg

Snittförbrukning: 0,72 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 177

 

Toyota Hilux

Hilux är en riktig långkörare som rullat på sedan 1967 och tillverkats i över 13 miljoner exemplar. 2012 fick Hilux en lättare facelift vad gäller det yttre men också vad gäller inredning och teknikutrustningen. Normalt sett är Hilux bakhjulsdriven men genom att lägga i 4-hjulsdrivning och ovan på det växla ner – köra på lågväxel och låsa drivningen i 50/50 mellan fram- och bakaxel tar den sig fram överallt. Konceptet lever vidare och under 2016 kommer en helt ny generation av Toyota Hilux.

Toyota Hilux

Pris från: 218 200 – 284 750:- (exkl. moms)

Motor: 3.0 dieselturbo, 171 hk/360 Nm

Lastvolym: 1,05 m3

Maxlast: 645 kg

Lastutrymme l/b/h: 154/151/51 cm

Släpvikt bromsat: 2500 kg

Tjänstevikt: 1261 kg

Snittförbrukning: 0,86 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 227

 

VW Amarok

Amarok visades 2010 och finns både som bak- eller 4-hjulsdriven. Som de flesta pickisar har Amarok ett styrktågligt rambygge i botten. 4-hjulsdrivningen är typ torsendiff, samma system som sitter i Audi Q7 och som skyfflar kraften dit den bäst behövs för att i normala fall ha drivningen 40/60 mellan fram- och bakaxel. Bakom dubbelhytten finns ett lastflak som mäter 155 cm på längden och 162 cm på bredden. Maxlasten är drygt 1 ton och max dragvikt är satt till 3,2 ton. Snart fyller Amarok 16 år och under 2016 kommer en välkommen facelift av den populära pickisen.

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDi 4Motion

Pris från: 230 400 – 359 400:- (exkl. moms)

Motor: 2.0 dieselturbo, 180 hk/400 Nm

Lastvolym: 2,5 m3

Maxlast: 1044 kg

Lastutrymme l/b/h: 155/162 (mellan hjulhusen 122)/51 cm

Släpvikt bromsat: 3200 kg

Tjänstevikt: 1996-2224 kg

Snittförbrukning: 0,81 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 215