EXPRESSEN.SE
BENSIN VANLIGAST. I Sverige dominerar bensinmodellerna men på andra marknader är Alfa Romeo ett dieselmärke.

BENSIN VANLIGAST. I Sverige dominerar bensinmodellerna men på andra marknader är Alfa Romeo ett dieselmärke.

Foto: TOMAS NYKÄNEN

Visa i helskärm
1/1

Alfa Romeo 159 – ett vettigt beg-alternativ

Alfa Romeo 159 är säker och relativt billig i drift.
Kamkedja och bra utrustning gör 159:an till ett vettigt alternativ till svenska och tyska bruksbilar.
Visst är det roligare att gå ut i en snygg italiensk kostym än i en slitstark overall i bävernylon? Håller du med om detta så är det ingen dum idé att titta närmare på Alfa Romeo 159.
Modellen kom som årsmodell 2006 och ersatte då succémodellen Alfa Romeo 156. Men skillnaderna var stora. 159:an är en medelstor mellanklassmodell, 4,66 meter lång, 22 centimeter längre än Alfa 156. Med en hjulbas på 2,7 meter har man fått till anständiga kupéutrymmen.
Benutrymmet bak är i princip identiskt med de samtida Mercedes C-klass och Audi A4. En annan stor skillnad jämfört med tidigare Alfa Romeomodeller är motorn. Den nya 2,2-liters motorn har underhållsfri kamkedja. Det är ett stort steg framåt jämfört med de gamla kamremmarna som skulle bytas vart fjärde år till en dryg kostnad. Kamkedjemotorn sitter i 159 och sportmodellen Brera, de gamla motorerna sitter i 156, 166 och GT.
Hjulupphängningarna håller också betydligt bättre kvalitet än tidigare, glappande framvagnar har varit en släktsjukdom på 156 och 166.
På 159 sitter dubbla triangellänkar. Chassit ger bra komfort och väghållning i toppklass.

Sju krockkuddar

Som standard har 159 inte mindre än sju krockkuddar, utöver den vanliga uppsättningen
finns här en kudde även under rattstången. Bilen fick också fem stjärnor när den krocktestades i Euro-NCAP.
Att välja ”rätt” 159 är ganska enkelt. Modellen har i princip inte ändrats sedan introduktion, det enda som har hänt är att ett par nya motorer har tillkommit.
Två karossversioner finns att välja mellan, sedan och kombi. Kombiversionen är trång med tanke på yttermåtten, men onekligen ger den större bakdörren mer flexibilitet. Men lasttröskeln är löjligt hög. Motorutbudet har varierat. Vanligast är 2,2 JTS på 185 hästkrafter, men ett fåtal 1,9 JTS med 160 hästkrafter finns också på begagnatmarknaden.
En 3,2 liters V6-motor finns i ett mycket begränsat antal. Även den motorn har kamkedja. Säkraste kortet är 2,2 JTS, som jag tycker är tillräckligt stark för bilen. V6:an ger inget större mervärde, bara högre driftkostnad.

Glöm inte att pruta

Dieselmotorerna är på 1,9 liter och ger 120 respektive 150 hästkrafter. Det är samma motorer som Saab köpte från Fiat till 9-3 och 9-5. De drar knappt 0,6l/mil, och kostar nästan 4 000 kronor i skatt per år. Vettigt alternativ om inte priset är för högt. En rak femcylindrig diesel på 2,4 liter och 200 häst krafter toppar dieselprogrammet. Utomlands
såldes även 159 1,8 med den gamla, 140 hästkrafter starka motorn med kamrem. Dessa versioner brukar ha betydligt lägre utrustningsstandard. Undvik dem!
Sammantaget ingjuter Alfa Romeo 159 mer lust än förskräckelse hos föraren/ägaren, i alla fall om du inte är ute efter maximal lastförmåga. Men glöm inte att pruta stenhårt. Modellerna är förvisso hyfsat sällsynta på begagnatmarknaden, men köparna är ännu mer sällsynta. Det vet redan säljarna, och du vet det nu.