EXPRESSEN.SE
Hela skalan. Whyred bjöd på hela färgskalan, från svart, beige och guld till pudriga pasteller och röda vibrerande akvarellmönster.

Hela skalan. Whyred bjöd på hela färgskalan, från svart, beige och guld till pudriga pasteller och röda vibrerande akvarellmönster.

Ida Sjösted visade upp klänningar i guld...

Ida Sjösted visade upp klänningar i guld...

...precis som By Malina gjorde.

...precis som By Malina gjorde.

Utsmyckade plagg i kvinnligt snitt hos Mimi Plange.

Utsmyckade plagg i kvinnligt snitt hos Mimi Plange.

Diffusa mönster från Whyred.

Diffusa mönster från Whyred.

Utsmyckad denim hos Cheap Monday.

Utsmyckad denim hos Cheap Monday.

Visa i helskärm
1/1

Modetrender 2014 - så klär vi oss nästa vår

Färgstarka mönster, glänsande guld och utsmyckade plagg.

Så ser damtrenderna ut för nästa vår.

- De funkar i vardagen utan att det blir tråkigt, säger Robert Nordberg, modechef på Plaza Magazine.

Den var gott om glitter och glamour på catwalken när svenska modeföretag visade upp sina kommande vårkollektioner under den andra dagen av Mercedes Benz Fashion Week.

Ida Sjöstedt, By Malina och Whyred visade alla glänsande guldfärgade klänningar medan Cheap Monday i stället satsade på en guldfärgad kappa.

Hos Whyred bjöd man på hela färgskalan, från svart, beige och guld till pudriga pasteller och röda vibrerande akvarellmönster. Bland nyckelplaggen fanns bikerjackan, figursydda kavajen och byxor i rak modell med pressveck.

- Jag tycker att alla har visat bra kollektioner där det känns som att det går att ha på sig kläderna, säger Robert Nordberg, modechef på Plaza Magazine.

Fullsatta visningar

Visningarna har varit fullsatta och många av gästerna kommer från internationella tidskrifter. Samtidigt saknas stora märken som Acne och Our Legacy. Cafés modechef Daniel Lindström menar dock att varumärken kan klara sig minst lika bra utan att visa på modeveckan.

- Modevisningen i sig är inte lika viktig i dag som den var för 5-10 år sedan. Titta på Johan Lindebergs märke Black Denim, hur han har byggt upp det via Instagram och via sin blogg, säger han.

Enligt honom är Black Denim förmodligen det svenska varumärke som syns mest i hela världen just nu.

- Det syns i franska Vogue. Det är inget av varumärkena på den här modeveckan som syns i franska Vogue och han har sina skinnjackor där, sida upp och sida ner.

- Jag älskar visningar men jag tror ändå att man i dag kan bygga upp ett varumärke och få erkännande och omnämnanden utan just själva catwalken, säger Daniel Lindström.

Följ Emma under modeveckan via MODEBLOGGEN

Foto: Kristian Löveborg