EXPRESSEN.SE
Pojkar är bråkmakare. Medan tjejer ska leva som älvor. Två problematiska budskap från H&M, menar psykologiläraren Rose-Marie Fallgren.

Pojkar är bråkmakare. Medan tjejer ska leva som älvor. Två problematiska budskap från H&M, menar psykologiläraren Rose-Marie Fallgren.

Foto: Produktbild.

"Många som köper en av pojktröjorna kanske inte tänker på att det är stor skillnad mot vad som finns på flickavdelningen", säger Rose-Marie.

"Många som köper en av pojktröjorna kanske inte tänker på att det är stor skillnad mot vad som finns på flickavdelningen", säger Rose-Marie.

Foto: Produktbild.

"Det allra värsta är ändå budskapen. Att pojkar ska vara bråkiga och olydiga, medan flickor ska hitta det vackra i saker". Rose-Maries blogginlägg om H&M har lästs av över 10 000 personer.

"Det allra värsta är ändå budskapen. Att pojkar ska vara bråkiga och olydiga, medan flickor ska hitta det vackra i saker". Rose-Maries blogginlägg om H&M har lästs av över 10 000 personer.

Foto: Produktbild.

"Vi påverkas bland annat av färger, så vi påverkas av budskapen och om vi läser om att en pojke är bråkig så kommer vi vara hårdare och behandla honom därefter."

"Vi påverkas bland annat av färger, så vi påverkas av budskapen och om vi läser om att en pojke är bråkig så kommer vi vara hårdare och behandla honom därefter."

Foto: Produktbild.

De kritiserade tröjorna finns att beställa på H&M:s hemsida.

De kritiserade tröjorna finns att beställa på H&M:s hemsida.

Foto: Faksimil, www.hm.se.

"Tjejer – visa rumpan, titta förföriskt bakåt (hur många killar ser vi i denna pose?) Killar – slappna av och ta det lugnt, se lite cool ut", konstaterade Rose-Marie i ett blogginlägg sommaren 2012. Även då riktat mot H&M.

"Tjejer – visa rumpan, titta förföriskt bakåt (hur många killar ser vi i denna pose?) Killar – slappna av och ta det lugnt, se lite cool ut", konstaterade Rose-Marie i ett blogginlägg sommaren 2012. Även då riktat mot H&M.

Visa i helskärm
1/1

Genuskritik mot budskapen på H&M:s nya barntröjor

Pojkar är bråkiga, barnsliga och omogna – medan flickor är lugna, oskyldiga och oskuldsfulla.

Det budskapet ger H&M till barn och föräldrar, menar psykologiläraren Rose-Marie Fallgren efter att ha bläddrat i det svenska företagets nya klädkatalog.

– Jag reagerade direkt på det. Jag märkte det väldigt tydligt, säger hon.

Sommaren 2012 skrev föräldrabloggaren och gymnasieläraren Rose-Marie Fallgren ett uppmärksammat blogginlägg om H&M:s höstkatalog.

Rose-Marie riktade då kritik mot hur det svenska klädföretaget porträtterar pojkar och flickor i sin katalog.

"Tjejer – visa rumpan, titta förföriskt bakåt (hur många killar ser vi i denna pose?) Killar – slappna av och ta det lugnt, se lite cool ut", löd hennes sammanfattning då.

Från Rose-Maries tidigare blogginlägg.

Foto: Privat.

I fredags anlände H&M:s vårkatalog för 2015 och Rose-Marie reagerade ännu en gång.

"Sen så tycker jag att H&M faktiskt har blivit lite bättre när det gäller genus och deras katalogbilder – tills i år. Jag kikar alltid genom hela barnsortimentet och jag tycker att det var så stor skillnad på texterna på "pojktröjorna" respektive "flicktröjorna", skriver hon i ett nytt blogginlägg som har lästs av över 10 000 personer.

– Jag reagerade direkt på det. Jag märkte det väldigt tydligt. Och det blev ännu tydligare när man lade bilderna bredvid varandra, säger Rose-Marie till Expressen.

Pojkar busiga – flickor lugna

I sitt blogginlägg har Rose-Marie radat upp exempel på de olika budskap som riktar sig till pojkar respektive flickor.

Pojkar är bråkmakare, flickor är älvor, enligt H&M.

Foto: Produktbild

"Trouble is my middle name", lyder en tröja tänkt för pojkar, medan texten på en tröja för flickor säger "Live fairy tales".

Ett annat exempel är en tröja för pojkar med texten "I will never grow up" och en tröja för flickor med trycket "Do things that makes you happy".

"Här ser ni helt olika budskap. En som påstår att barnet är bråkigt eller hittar på "bus" medans det andra barnet ska leva i en lycklig fantasivärld (för älvor är ju inte direkt kända för att vara olyckliga, bråkiga och dumma)", skriver Rose-Marie i sitt blogginlägg.

– Många som köper en av pojktröjorna kanske inte tänker på att det är stor skillnad mot vad som finns på flickavdelningen, utan man tror att det finns liknande tröjor där. Jag ville uppmärksamma detta så att de inte stöder det här, och vet att det är jättestora skillnader mellan pojkar och flickor, säger Rose-Marie.

"H&M uppmuntrar till strukturer"

Flera personer har kommenterat Rose-Maries blogginlägg.

"Fast vad är det som säger att inte pojkar kan ha 'flicktröjorna' och flickorna ha 'pojktröjorna' på sig då? Tycker iaf att de 'pojktröjor' du visar på bild lika bra hade kunnat sitta på en flicka", skriver en läsare.

Pojkar ska bråka, medan flickor...

Foto: Produktbild

En inte helt ovanlig kommentar, menar Rose-Marie.

– Många säger att "det är väl bara att köpa en flicktröja till en pojke" men H&M uppmuntrar till de strukturer som finns. Att pojkar och flickor ska vara på ett visst sätt. Det är inte så enkelt som att bara gå och köpa en flicktröja till sin son.

Olika färger ger olika budskap

Rose-Marie undervisar bland annat i psykologi på gymnasienivå och menar att det finns flera problematiska aspekter med den här typen av budskap på produkter som riktar sig till barn.

Färgernas budskap är ofta att rosa är mjukt och fint, medan blått och svart är tufft, till exempel.

Rose-Marie Fallgren.

Foto: Privat.

– Rosa kan inte vara tufft någon gång. Det är så himla uppdelat. Någon kanske tänker att "jag vill jättegärna ha en röd tröja till min son" men det finns inte. Utan det är svart, blått och grått, och de röda tröjorna kommer kanske med puffärmar eller en ditsydd blomma. Det är ofta smådetaljer som gör att det tar emot att sätta på sig för en pojke, säger hon, och fortsätter:

– Det allra värsta är ändå budskapen. Att pojkar ska vara bråkiga och olydiga, medan flickor ska hitta det vackra i saker. Vi påverkas bland annat av färger, så vi påverkas av budskapen och om vi läser om att en pojke är bråkig så kommer vi vara hårdare och behandla honom därefter.

För diskussioner

H&M vill inte kommentera Rose-Maries kritik men säger man lyssnar på kundernas åsikter rörande klädföretagets utbud och produkter.

– I våra butiker hittar man många olika typer av tryck, allt från egendesignade tryck till bilder vi köper användningsrättigheter för. Vi arbetar ständigt för att utveckla och förnya vårt sortiment och vi strävar efter att erbjuda ett brett urval för både pojkar och flickor. Vi lyssnar dagligen till våra kunders feedback och för kontinuerliga diskussioner kring hur vi kan utveckla vårt sortiment, säger Joanna Morell, presskontakt för H&M Sverige.

 

Läs Rose-Maries blogginlägg i sin helhet här.