Banta - med GI-öl

Publicerad
Uppdaterad
Nu är det inte bara GI-mat som gäller.
I vår är även ölen GI.
Systembolagets försäljning av öl med färre kolhydrater har stigit med över 400 procent på en månad.
Så kallad lightöl innehåller färre kalorier - men lika mycket alkohol - som vanlig starköl.
Kaloriminskningen beror på att lightölet innehåller färre kolhydrater.
Därmed är drycken helt i linjen med den senaste trenden med GI -mat.
Dieten innebär en nyttigare kost genom att skära ner på snabba kolhydrater som finns i bland annat vittbröd, pasta och öl.

Två nya sorter

Lightöl med färre kolhydrater innehåller bara 55 av kalorierna i en vanlig starköl.
I mars såldes 35 000 liter lightöl på Systembolaget.
I april såldes 184 500 liter.
Det innebär att svenskarna har ökat sin konsumtion av lightöl på över 400 procent på en månad.
- Det största anledningen till ökningen är att två nya sorters lightöl introducerades i Sverige den 1 april, säger Lotta Lidén, marknadschef på vin-och spritimportören Bibendum.

Medvetna

- Bakom trenden ligger en medvetenhet kring vad vi stoppar i oss. Det gäller inte bara socker och fett längre utan även kolhydrater.
Hon tror inte att svenskarna kommer att dricka mer när ölen innehåller färre kalorier.
- Nej, det här handlar bara om ett sundare alternativ.
Men öl är fortfarande ingen smal-dryck. Alkoholen i sig innehåller en hel del kalorier den också.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida