EXPRESSEN.SE
För Ylva är det viktigt att hemmet känns ­personligt och har en själ. "Jag gillar att blanda material, möbler och färger", säger hon.

För Ylva är det viktigt att hemmet känns ­personligt och har en själ. "Jag gillar att blanda material, möbler och färger", säger hon.

Foto: Helena Blom

Här finns gott om ­utrymme att umgås. Sofforna kommer från Ikea och borden har ­familjen byggt själva. Den stora, gröna flaskan är ett loppisfynd, liksom den sköna skinnfåtöljen från Dux. Tavlorna på väggen är inramade original. Tapten till vänster är ett resultat av ett samarbete med Boråstapeter.

Här finns gott om ­utrymme att umgås. Sofforna kommer från Ikea och borden har ­familjen byggt själva. Den stora, gröna flaskan är ett loppisfynd, liksom den sköna skinnfåtöljen från Dux. Tavlorna på väggen är inramade original. Tapten till vänster är ett resultat av ett samarbete med Boråstapeter.

Foto: Helena Blom

Den snygga retro­fåtöljen är ett arvegods och ­mattorna på golvet är egen design.

Den snygga retro­fåtöljen är ett arvegods och ­mattorna på golvet är egen design.

Foto: Helena Blom

Pyramiden i ­förgrunden är designad av ­Anna-Lena­ Leino. På väggen syns bland annat printet What ur Ylvas senaste kollektionen.

Pyramiden i ­förgrunden är designad av ­Anna-Lena­ Leino. På väggen syns bland annat printet What ur Ylvas senaste kollektionen.

Foto: Helena Blom

På väggen hänger en av Ylvas skisser och en tapetbård från samarbetet med Boråstapeter.

På väggen hänger en av Ylvas skisser och en tapetbård från samarbetet med Boråstapeter.

Foto: Helena Blom

Ylva väljer penna efter vilket uttryck hon vill skapa. Alla original är handskrivna eller ­handgjorda.

Ylva väljer penna efter vilket uttryck hon vill skapa. Alla original är handskrivna eller ­handgjorda.

Foto: Helena Blom

En spännande lösning - i köket använder familjen en stor bricka som stänkskydd i stället­ för kakel.

En spännande lösning - i köket använder familjen en stor bricka som stänkskydd i stället­ för kakel.

Foto: Helena Blom

Den höga murstocken har putsats med betong­. Retrostolen i teak är en favorit och kommer från NK-möbler. Tavlan med vit bakgrund är ett minne från tiden då skolhuset var ett tennfigursmuseum­.

Den höga murstocken har putsats med betong­. Retrostolen i teak är en favorit och kommer från NK-möbler. Tavlan med vit bakgrund är ett minne från tiden då skolhuset var ett tennfigursmuseum­.

Foto: Helena Blom

Det stora skåpet har tidigare varit ett postskåp i Svabensverk. Bokstaven har tidigare använts som skyltmaterial.

Det stora skåpet har tidigare varit ett postskåp i Svabensverk. Bokstaven har tidigare använts som skyltmaterial.

Foto: Helena Blom

Kalligrafi är konsten att skriva vackert eller ­skrivandet som konst.

Kalligrafi är konsten att skriva vackert eller ­skrivandet som konst.

Foto: Helena Blom

I en av skolsalarna finns en stor matplats med plats för vänner, släkt och barnens kompisar. Borden är gamla slöjdbord som fanns i huset när de flyttade in. Sedan Ylva målade väggen i en grå kulört tycker hon rummet har fått mer karaktär.

I en av skolsalarna finns en stor matplats med plats för vänner, släkt och barnens kompisar. Borden är gamla slöjdbord som fanns i huset när de flyttade in. Sedan Ylva målade väggen i en grå kulört tycker hon rummet har fått mer karaktär.

Foto: Helena Blom

I showroomet finns gott om plats för möten ­mellan människor. De stilrena pallarna kommer från en tidigare kollektion.

I showroomet finns gott om plats för möten ­mellan människor. De stilrena pallarna kommer från en tidigare kollektion.

Foto: Helena Blom

För tio år sedan flyttade familjen in i den gamla byskolan i Hjortnäs­. Det var de stora utrymmena, ­närheten till vattnet och läget som avgjorde.

För tio år sedan flyttade familjen in i den gamla byskolan i Hjortnäs­. Det var de stora utrymmena, ­närheten till vattnet och läget som avgjorde.

Foto: Helena Blom

Visa i helskärm
1/1

Hon inspirerades av diplom på Nobelfesten

När Ylva Skarp såg ett inslag om Nobelfesten på tv bestämde hon sig för att bli kalligraf. Det visade sig vara en lyckad ingivelse.

I dag har hon ett eget varumärke och har fått internationell framgång – hennes bokstäver har tagit världen med storm.

Dagen då jag besöker­ Ylva Skarp har hon n­yligen i­nstallerat sig i sin nya ­lokal i centrala­ ­Leksand. ­Lokalen ­kommer att f­ungera både som s­howroom, lager och kontor. Under flera år har hon haft verk­samheten hemma på gårde­n men nu var det dags för en f­örändring.

– Lokalen hemma är numera för trång och klarar inte verksamhetens behov. Den kommer hädanefter att bara användas som ateljé. Resten av verksamheten är nu flyttad till Leksand. Det var ett naturligt nästa steg för mig, säger Ylva.

Alltid tyckt om att skriva

Redan som barn fängslades hon av ­bokstäver i alla dess former.

– Jag har alltid tyckt om att skriva, både i skolan och hemma. Jag tror att jag i hela mitt liv varit en kreativ person som haft ­st­ändiga projekt på gång, såväl stora som små. Sen har mina föräldrar varit fantastiska som stöttat mig hela vägen. Det är avgörande att få ett bra stöd, säger Ylva.

Ibland slår slumpen till. För många år s­edan såg Ylva ett inslag om Nobelfesten på tv. I inslaget visades snygga diplom upp som hade utfärdats av en kalligraf. Det var första gången Ylva hörde talas om yrket och hon kände direkt att det här var något för henne.

– Jag bestämde mig då för att utbilda mig till kalligraf. Det fanns ingen utbildning i Sverige, det enda alternativet var i London, på Roehampton Institute.

Ville skapa eget

När Ylva var klar med utbildningen flyttade­ hon till Stockholm. Väl på plats hemma i Sverige igen startade hon företaget.

– De första åren jobbade jag mestadels­ med uppdrag, vilket är den vanligaste ­arbetsformen som kalligraf. Men jag kände att jag vill skapa något eget, inte på ­beställning av någon annan.

Ylva började då att formge sina egna ­produkter som hon sedan sålde från gårdsbutiken, som numera har upphört. Hennes­ verksamhet har växt under åren och i dag har hon återförsäljare i fler länder. Med ­nätbutiken når hon ut till resten av världen.

– I dag jobbar jag med flera kollektioner, en på våren och en på hösten. Det gäller att både vara en kreativ formgivare likaväl som en driven affärskvinna för att lyckas.

Hur gör man då för att kontinuerligt skapa personliga och trendiga kollektioner?

– Inspirationen har aldrig varit ett ­problem för mig. Det är snarare så att jag har många idéer som jag vill förverkliga och tiden räcker inte till. Min inspiration hittar jag överallt. Den kan komma till exempel när jag ser på film, när jag bläddrar i ett magasin eller går i skogen.

Jobbar med lokala leverantörer

Efter att Ylva har formgivit en ny produkt gäller det att hitta någon som kan tillverka den med rätt kvalitet. Hon har valt att, så långt det går, jobba med lokala leverantörer i Dalarna. Det är ett medvetet beslut som bygger på att värna om det lokala. Hennes prints trycks i dag i Falun.

Ylva har även idéer om en mer exklusiv kollektion som bara ska säljas i nätbutiken. Den är fortfarande bara på idéstadiet och hon vet inte när den kommer att ta form.

Att driva företag på landet tycker Ylva bara har varit en fördel.

– Jag startade min verksamhet genom att öppna en butik hemma på gården. Det var för tio år sedan, då det fortfarande var ­ovanligt med gårdsbutiker. Det var något nytt och jag hade en bra placering längs turis­tstråket mellan Leksand och Tällberg. Butiken gav mig en skjuts i början som fick allt att ta fart. Sedan i somras har jag lagt ner gårdsbutiken för att i stället koncentrera mig på webbshopen och mina återförsäljare. Man måste prioritera.

Bor i en skola

Familjen Skarp bor i dag i Hjortnäs gamla byskola, som ligger belägen mellan Leksand och Tällberg intill sjön Siljan. De lämnade storstaden för att barnen skulle få växa upp på landet i en lugnare miljö med närhet till släkt och vänner.

– Det var de stora ytorna, närheten till vattnet och läget kring Leksand och Tällberg som avgjorde varför vi valde just det här huset.

Att det blev Leksandstrakten var kanske inte så konstigt eftersom Ylva växt upp här.

På utsidan ser huset ut som ett klassiskt dalarött hus, men så fort man kliver över tröskeln förstår man att här bor någon med känsla för färg och form. Den enorma takhöjden, konsten på väggarna och de udda möblerna ger hemmet karaktär.

– Jag gillar att blanda material, m­öbler och färger. Det blir tråkigt om allt känns som ett färdigt koncept. Det ska kännas personligt och det ska finnas en själ. Jag är egentligen väldigt förtjust i färg men det syns varken i min kollektion eller hemma i Hjortnäs just nu. I dag jobbar jag mycket med svart, vitt, grått och beige men det finns inget som säger att jag i framtiden inte kommer att jobba med andra kulörer.

Renoverade naturligt

Det mesta av renoveringen gen­omfördes när familjen flyttade upp från Stockholm, för tio år sedan. De valde då att ta fram ­känslan av den gamla skolan så mycket det bara gick. Ett innertak, ditsatt på senare­ år, slets ut för att få tillbaka takhöjden som fanns i de gamla skolsalarna. Gamla trägolv och t­immerväggar frilades för att plocka fram de naturliga material som fanns i h­uset.

– Trots att det var många år sedan vi ­renoverade huset känns valen vi gjorde då fortfarande aktuella.

 

Text och foto: Helena Blom

levabo@expressen.se