Artisterna på årets festivaler är nästan bara män som Hästpojken som spelar i Emmaboda där bara 10 procent av festivalens artister är kvinnor. Foto: Christian Örnberg
Artisterna på årets festivaler är nästan bara män som Hästpojken som spelar i Emmaboda där bara 10 procent av festivalens artister är kvinnor.  Foto: Christian Örnberg
Virve Ivarsson

Emmaboda utan Emma

Publicerad

Ursäkten att de kvinnliga musikerna är för få är ett svar som kräver en utveckling.

I dag slår Emmabodafestivalen upp sina portar för tjugosjätte året i rad. Av artisterna är över 90 procent män, ett faktum Emmaboda delar med festivaler som Sweden rock och Summerburst. Totalt är 24 procent av artisterna på årets svenska festivaler kvinnor.

Rock on the dock och Sommarfesten är två festivaler som i år bokat 100 procent män. Artistbokare från båda festivalerna menar att detta mest är en tillfällighet och att man sett till musik, inte kön.

Något som kan förvåna med tanke på att könsfördelningen länge varit jämställd vid de flesta av landets musikhögskolor. Så problemet lär inte vara att det utbildas för få kvinnliga musiker.

Även argumentet att det skulle vara svårt att hitta kvinnorna är svårt att ta på allvar.

Gruppen Jämställd festival har nämligen i samarbete med tusentals festivalbesökare och Rättviseförmedlingen sammanställt listor på musikakter inom sju olika genrer som inte är mansdominerade och som besökarna gärna ser på festivalerna.

Trots detta tycks det envisaste förvarsargumentet för mansdominansen på festivalerna vara att man ju sett till kvaliteten och inget annat.

Anders Högström, artistbokare för Skulefestivalen, säger till exempel till Tidningen Ångermanland att han ett år bestämde sig för att ha en könsfördelning på 50/50 men då blev bokningarna som helhet inte så lyckade.

De flesta artistbokare verkar inte ha något emot en jämnare könsfördelning och tycks mena att de gärna skulle ha hälften kvinnor om det var så att de bästa artisterna råkade vara lika många män som kvinnor.

Låt oss avhålla oss en stund från att påpeka sådant som att mansdominansen också skulle kunna bero på att de flesta artistbokare är män och att de flesta jobb inom musikbranschen förmedlas genom informella kontakter.

Låt oss vänta lite med invändningen att artistbokarna troligen skulle kunna anstränga sig mer för att hitta de skickliga kvinnorna eller med att påpeka att vad som är bra delvis är subjektivt.

Låt oss avvakta med länkarna till andra festivaler som minsann lyckats hitta skickliga, efterfrågade kvinnor så det står härliga till.

Låt oss för ett ögonblick föreställa oss att de artistbokare har rätt som påstår att det finns fler bra manliga artister än kvinnliga i Sverige, samt att dessa artistbokare verkligen eftersträvar en jämställd festival.

I så fall vore det bra om fler kunde redovisa hur de gör när de väljer ut sina artister, att de letar både efter kvinnor och män och hur de definierar kvalitet.

Så vi kan ta reda på varför de utbildade, existerande och rekommenderade kvinnliga musikerna inte lyckas bli bra nog för artistbokarna.

Föreligger nämligen en så stor kvalitetsskillnad mellan könens musikaliska kapacitet borde man ju verkligen rikta ytterligare satsningar på kvinnors musikaliska utveckling.

Alla kan inte göra allt och en festival måste inte ha en 50/50 könsfördelning - men både kvinnor och män bör kunna bli tillräckligt bra för att bli bokade till en musikfestival.

Om bara männen når dit bör artistbokare kunna svara på varför och är svaret kvalitetsbrist bör samhället satsa mer på kvinnors musikaliska utveckling.

Visar sig svaret däremot vara bristande intresse eller försök från artistbokarnas sida tycks i stället en utveckling av artistbokarna motiverad.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag