Foto: Suvad Mrkonjic
 Foto: Suvad Mrkonjic

Expressen Ledare: Välj bort förbifarten

Publicerad

Förbifarten är ett märkligt projekt. Effekterna av den två mil långa motorvägstunneln går helt på tvärs med det politiker från båda blocken vanligen säger sig vilja uppnå.

Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Socialdemokrater och miljöpartister som grälar om trafikpolitik i en regeringsförhandling. Det känns väldigt bekant.

Efter valet 2002 skakades det allmänt på huvudet åt Miljöpartiets krav på trängselskatter. Stockholms Handelskammare kallade det en "ödesfråga". Biltullar skulle få företagen att fly från huvudstaden, hette det.

Tolv år senare betraktas trängselskatten som en succé och handelskammaren verkar närmast lättad över att ingen tog dess domedagsprofetior på allvar. Nu är det i stället MP-kravet på ett slopande av Förbifart Stockholm som får handelskammaren att larma om "ödesfråga".

Förbifarten är ett märkligt projekt. Effekterna av den två mil långa motorvägstunneln går helt på tvärs med det politiker från båda blocken vanligen säger sig vilja uppnå.

De säger sig vilja få fler att resa kollektivt - men förbifarten kommer få andelen kollektivtrafikresenärer att minska.

De säger sig vilja minska koldioxidutsläppen - men förbifarten kommer att få dem att öka.

De säger sig vilja se färre bilar i innerstaden - men förbifartens finansiering kräver att de blir fler.

Och de säger sig vilja korta bilköerna - men när förbifarten har invigts kommer köerna att vara fem gånger längre än i dag.

Ändå anses det alltså djupt oansvarigt av såväl alliansen som Socialdemokraterna att vilja avbryta bygget.

Måndagskvällens överenskommelse mellan S och MP om projektet innebär egentligen bara att man sparkar problemet framför sig. Byggstarten kommer att skjutas upp till maj nästa år. Och fram till dess är regeringen beredd att omförhandla användningen av intäkterna från trängselskatten om Stockholms stad eller län så önskar.

Miljöpartiets förhoppning är uppenbarligen att lokala krav om mer trängselpengar till kollektivtrafik ska dra undan finansieringen för förbifarten.

Socialdemokraterna å sin sida verkar hoppas på att med borgerlig hjälp lokalt kunna skydda vägprojektet. Eftersom den förbifartsvänliga alliansen tillsammans med Sverigedemokraterna har majoritet i landstinget ser det spontant ut som att S har bäst chanser att lyckas.

Att bygga Österleden i stället för Förbifarten, vilket flera debattörer föreslagit den senaste veckan, vore en bättre kompromiss.

För Miljöpartiet skulle det visserligen vara besk medicin; även Österleden kommer att leda till ökade koldioxidutsläpp. Men ledens centrala sträckning mellan Nacka och Värtahamnen gör att den bidrar mindre till stadsutglesning. Dessutom vore det billigt att kombinera motorvägstunneln med spårväg.

Någonting behöver faktiskt också göras åt sårbarheten i Stockholms biltrafiksystem. När kranbåten Lodbrok körde in i Essingeleden 2005 lamslogs de nord-sydliga transporterna helt. Med Österleden skulle ringleden runt Stockholm färdigställas.

Det allra största pluset är dock att Österleden bara beräknas kosta en tredjedel av förbifartens 31 miljarder. Mellanskillnaden kan exempelvis satsas på mer av den tunnelbana som Stockholm så väl behöver.

Väg, spårväg och tunnelbana för samma pris som bara en väg. Det är en överenskommelse som även ansvarsfulla krona-för-krona-borgare borde stödja.

Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag