FÖRSUMMAT UNDERHÅLL. För att Sverige ska få en järnvägstrafik som är värdig ett civiliserat land måste underhållet höjas ordentligt. Foto: Andreas L Eriksson
FÖRSUMMAT UNDERHÅLL. För att Sverige ska få en järnvägstrafik som är värdig ett civiliserat land måste underhållet höjas ordentligt.  Foto: Andreas L Eriksson

Sluta snåla

Publicerad
Uppdaterad
Som strandsatt tågresenär tampas man med många frågor. En av de mest frustrerande är: åt vilket håll ska ska man rikta sin vrede? Är det SJ:s slarv som orsakat ens lidande, eller Trafikverkets? Handlar allt i stället om regeringens tillkortakommanden?
Den här förvirringen är sannolikt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) väldigt tacksam för. Oftast är det SJ:s representanter som drar det kortaste strået, för de är ju de enda man ser, medan regeringen kan gömma sig bakom illusionen om att det råder "oklar ansvarsfördelning".
Egentligen är det solklart att det är regeringen som bär ansvaret för att järnvägstrafiken fungerar, och lika tydligt att den uppgiften allvarligt har försummats.

I ett läge när vår
urgamla stambana belastas av ständigt fler tåg väljer regeringen att föra över 700 miljoner kronor från underhållet av spåren till vägtrafiken. Som Trafikverket har konstaterat i en analys kommer besparingen att leda till ett järnvägskaos som är långt värre än det vi har upplevt de senaste dagarna.
Regeringen tycker det är fel att se det som en nedskärning. I stället beskriver man det som att anslaget återgår till en "normal nivå" efter en tidigare "extrasatsning". Men det enda väsentliga är huruvida pengarna räcker, och det gör de inte på långa vägar. Efter att järnvägen har försummats i decennier krävs en stadigvarande och rejäl höjning av underhållet, snarare än lite extrapengar då och då för att avvärja de värsta katastroferna. Den här vintern avser dock regeringen inte ens att tillfälligt satsa extra. Lösningen på det akuta kaoset är i stället att Trafikverket får "omdisponera" sin budget med en halv miljard kronor. Det innebär i praktiken att man skjuter problemen på framtiden, då nytt kaos måste bearbetas med en ihålig budget.

Alliansens främsta försvarslinje är att man, mätt i kronor, trots allt satsar mer än vad Socialdemokraterna gjorde på sin tid. Det är ett ohållbart resonemang för en regering som är inne på sin andra mandatperiod och gör anspråk på att vara "långsiktigt samhällsbärande". Dessutom är det självklart att kostnaderna har ökat, eftersom behoven också har gjort det. Trots det har inte underhållet förbättrats. Regeringen har fortsatt Socialdemokraternas tidigare försummelse av järnvägen och det är verkligen inget att vara stolt över.
För att Sverige ska få en järnvägstrafik som är värdig ett civiliserat land måste underhållet höjas ordentligt, men det räcker inte. Det krävs dessutom kraftfulla investeringar i nya spår, så att tågen har någonstans att ta vägen när något går sönder. Snålheten måste få ett slut.
Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida