Sajten för alla vinnare

Här delas det ut superbonusar.

Skönhetstips och prylar

Allt om inre och yttre hälsa.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Storlek på text:
Skriv ut text
FÖRSUMMAT UNDERHÅLL. För att Sverige ska få en järnvägstrafik som är värdig ett civiliserat 
land måste underhållet höjas ordentligt. Foto: Andreas L Eriksson FÖRSUMMAT UNDERHÅLL. För att Sverige ska få en järnvägstrafik som är värdig ett civiliserat land måste underhållet höjas ordentligt. Foto: Andreas L Eriksson

Sluta snåla

Annons:
Som strandsatt tågresenär tampas man med många frågor. En av de mest frustrerande är: åt vilket håll ska ska man rikta sin vrede? Är det SJ:s slarv som orsakat ens lidande, eller Trafikverkets? Handlar allt i stället om regeringens tillkortakommanden?
Den här förvirringen är sannolikt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) väldigt tacksam för. Oftast är det SJ:s representanter som drar det kortaste strået, för de är ju de enda man ser, medan regeringen kan gömma sig bakom illusionen om att det råder "oklar ansvarsfördelning".
Egentligen är det solklart att det är regeringen som bär ansvaret för att järnvägstrafiken fungerar, och lika tydligt att den uppgiften allvarligt har försummats.

I ett läge när vår
urgamla stambana belastas av ständigt fler tåg väljer regeringen att föra över 700 miljoner kronor från underhållet av spåren till vägtrafiken. Som Trafikverket har konstaterat i en analys kommer besparingen att leda till ett järnvägskaos som är långt värre än det vi har upplevt de senaste dagarna.
Regeringen tycker det är fel att se det som en nedskärning. I stället beskriver man det som att anslaget återgår till en "normal nivå" efter en tidigare "extrasatsning". Men det enda väsentliga är huruvida pengarna räcker, och det gör de inte på långa vägar. Efter att järnvägen har försummats i decennier krävs en stadigvarande och rejäl höjning av underhållet, snarare än lite extrapengar då och då för att avvärja de värsta katastroferna. Den här vintern avser dock regeringen inte ens att tillfälligt satsa extra. Lösningen på det akuta kaoset är i stället att Trafikverket får "omdisponera" sin budget med en halv miljard kronor. Det innebär i praktiken att man skjuter problemen på framtiden, då nytt kaos måste bearbetas med en ihålig budget.

Alliansens främsta försvarslinje är att man, mätt i kronor, trots allt satsar mer än vad Socialdemokraterna gjorde på sin tid. Det är ett ohållbart resonemang för en regering som är inne på sin andra mandatperiod och gör anspråk på att vara "långsiktigt samhällsbärande". Dessutom är det självklart att kostnaderna har ökat, eftersom behoven också har gjort det. Trots det har inte underhållet förbättrats. Regeringen har fortsatt Socialdemokraternas tidigare försummelse av järnvägen och det är verkligen inget att vara stolt över.
För att Sverige ska få en järnvägstrafik som är värdig ett civiliserat land måste underhållet höjas ordentligt, men det räcker inte. Det krävs dessutom kraftfulla investeringar i nya spår, så att tågen har någonstans att ta vägen när något går sönder. Snålheten måste få ett slut.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
Mest lästa ledare
Fler mest lästa ledare
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader