Dödskampen på Akademiska sjukhuset i Uppsala blev tv. Foto: Emil Nordin
Dödskampen på Akademiska sjukhuset i Uppsala blev tv. Foto: Emil Nordin

Sjuk sjukhus-tv

Publicerad

En döende cancerpatient på Akademiska sjukhuset i Uppsala filmades av produktionsbolaget Titan för TV3:s räkning. Inspelningen skedde utan hans eller de anhörigas uttryckliga godkännande. Och några dagar efter det att mannen hade avlidit kunde de anhöriga se hans dödskamp och lidande i TV3:s serie "Sjukhuset".

De anhöriga krävde Uppsala läns landsting på 375 000 kronor i skadestånd. I går kom den fullständigt absurda domen från Uppsala tingsrätt: De anhöriga förlorade och den ideella organisationen Centrum för Rättvisa som bistått dem riskerar en miljonnota om domen skulle vinna laga kraft.

 

Men det finns - tack och lov - filantroper i näringslivet som samlar in pengar för att skydda den personliga integriteten. Och Centrum för Rättvisa och dess klienter ska nu överklaga till hovrätten.

Uppsala tingsrätt hänvisar till att målet gäller inspelning och sändning av tv-program och då gäller yttrandefrihetsgrundlagen och därför har man inte prövat om rätten till privatliv enligt Europakonventionen har kränkts. Kanske gör högre svenska rättsinstanser en annan bedömning. Om så inte blir fallet framstår övergreppet i Uppsala som en självklar kandidat för Europadomstolen.

Att landstinget inledningsvis hävdade att det fanns ett muntlig medgivande från den döende mannen är fullständigt barockt. För det första är mannen död, och kan av lätt insedda skäl inte protestera mot landstingets påstående. För det andra uppvisar landstinget noll förståelse för den personliga integriteten när man påstod att de anhöriga "själva hade bidragit" till skadan genom att titta på TV3.

För det tredje är frågan om godkännande helt irrelevant. Ett tv-team ska av rent etiska skäl inte släppas in för att filma döende patienter på ett sjuhus. Och hur ska ett så kallat medgivande kunna lämnas av medvetslösa människor på britsar?

 

Ytterst handlar det om att vi patienter ska kunna lita på sjukvården. Ändå släpper landsting runtom i Sverige in kommersiella tv-bolag på sjukhusen. Landstingsbyråkraterna tycker nämligen det är "bra marknadsföring" av verksamheten!

Landstinget i Uppsala har inte heller stått för den ekonomiska risken i rättsprocessen utan det är produktionsbolaget Titan som tar advokatnotan. Här står ju ett ekonomiskt vinstintresse på spel: Titan vill ju fortsätta att tjäna stålar på att kränka människor.

Clarence Crafoord, chef för Centrum för Rättvisa, konstaterar att de anhöriga "tvingas möta ett konglomerat av landsting och storfinans i rätten".

 

Vad blir då nästa programformat från cyniska produktionsbolag? Ska vi tv-tablåerna kunna läsa: "En dag på bårhuset - se läkarna obducera döda kändisar"?

I stort sett allt tycks ju vara möjligt när det gäller att kränka levande och döende människor av kommersiella skäl. Och även om människor för 15 minuters kändisskap lämnar sitt "medgivande" så har branschen ett tungt moraliskt ansvar. Som den uppenbarligen inte tar.

Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag