Skriv ut Skriv ut Textstorlek: Textstorlek 1 Textstorlek 2 Textstorlek 3

Sakine Madon: Islamdebatten är för svartvit

Ayaan Hirsi Ali, Irshad Manji, Salman Rushdie, Naser Khader - frispråkiga debattörer med muslimsk bakgrund har länge retat upp religiösa fundamentalister.

Sinsemellan är de ganska olika. Medan Irshad Manji är troende och tolkar islam liberalt, går Hirsi Ali hårdare fram. Jag delar Hirsi Alis ateism, men föredrar Manjis mer toleranta syn på islams roll i fria samhällen.
"Jaså, jag trodde att du var mer hatisk mot islam", sa en etablerad svensk redaktör som ringde mig för en eventuell intervju besviket.
"Du har ju skrivit så mycket om yttrandefrihet", lade han till. Som om man måste avsky en religion för att man försvarar rätten att publicera Muhammedkarikatyrer, rondellhundar och det mesta som olika grupper säger sig kränkas av. Svart eller vitt: är du för yttrandefrihet är du inte bara emot fundamentalism, utan en hel religion. Visst, alla kategoriserar vi. Men skulle då en person som däremot inte hatar islam - förslagsvis en muslim - med nödvändighet vara emot yttrandefrihet?
Debattens brist på nyanser har gjort sig påmind de senaste dagarna när poeten Mohamed Omar plötsligt kommit ut som islamisternas etablerade språkrör i Sverige. Omar vill inte vara "en arrogant kolonialist" som påtalar förtrycket mot homosexuella och andra grupper i "demokratin" Iran, sa han i P1:s "Studio Ett".

Härom året drog sig Mohamed Omar tillsammans med Sekulära muslimer, som verkar vara ett enmansnätverk, ur planen att ställa ut konstnären Lars Vilks teckningar av rondellhundar. Orsaken påstods vara att Vilks ritat en judesugga. I dag yrar samme Omar om att mäktiga sionister styr samhället och medierna.
I veckan har också islamkritikern Ayaan Hirsi Ali gett sin syn på islamistisk fundamentalism. Per Ahlmark - som i torsdags firade sin 70-årsdag med ett seminarium om demokratins utmaningar och hot - presenterade Hirsi Ali som sin hjältinna. "Vi agerar för att hindra ungdomar att bli nazister och extremister av olika slag, men låter muslimska ungdomar indoktrineras i religiösa friskolor i segregerade förorter", sa Hirsi Ali under sitt anförande. I det har hon alldeles rätt.
Fundamentalister flyttar fram positionerna där det går. Röster i FN vill efter karikatyrbråket "hindra religionskritik" - läs; hindra kritik mot islam.
Välmenande kulturrelativister instämmer. De verkar tro att muslimer per automatik inte kan hantera demokrati. Ibland försvarar de fundamentalister utan att blinka.

Är det därmed sagt
att Hirsi Alis ståndpunkt är problemfri? Långt ifrån. Hon och en del av hennes anhängare blandar lättvindigt ihop islam och islamism. Som om religionen för miljontals muslimer inte är mer än fundamentalism. I en tidigare intervju i amerikanska Reason, en libertariansk tidskrift, lyckas Hirsi Ali inte ge ett rakt svar på varför muslimer inte ska få bränna "våra flaggor", samtidigt som vi ska få rita Muhammedkarikatyrer. Nu backade hon från påståendet när jag frågade henne i torsdags. Det är bra, men samtidigt undrar jag varför vanligtvis ideologiska liberaler inte reagerat när hon slirat med en så grundläggande princip som yttrandefriheten.
Det är förstås enkelt att som Mohamed Omar och hans likar på andra sidan islamdebatten "bli radikal" och enögd.
Antingen är Iran en demokrati och Hamas en finfin organisation, eller så är Guantánamo en förträfflig idé. Men var får moderata muslimer och andra demokrater plats i en så svartvit debatt?

Av Sakine Madon
sakine.madon@expressen.se

Publicerat 17 januari 2009
Uppdaterad 17 januari 2009
Tyck till
Det finns 223 kommentarer på artikeln
Logga in och kommentera
Du är inte inloggad!
Logga in till höger
Regler för kommentarer

Massor av prästerskapet här i Sverige Har inte alls tagit varning av det som vi fick lära oss i skolan. Då sju präster av 10 röstar jag till bög och flate-äktenskap i Kyrkorna
Sodom en forntida stad i Palestina, enl.1 Mosebok 19
jämte Gomorra förstörd av Gud på grund av invånar
nas synd och oguadaktighet.

Ja Du forsfareman, ett religionskrig är oundvikligt framövar
Antingen så åker svenskarna ut, eller islamisterna. Det är
ruskigt men sant och den, som ställde till med denna risk, den personen blev mördad, men det var han, som 1975
skrev in i riksdagens proposition att Sverige skall bli ett
mångkultruellt land, 10 000 statstjänstemän hade han, folket fick inget nys om det. Däribland journalistkåren, reportrar, skolrektorer
deras lärare, samt kyrkans prästerskap m.m. Med deras hjälp
så gick det bra att förvandla Sverige till vad det är idag.
från ett tryggt välfärds samhälle, till ett av Europas mest
kriminella länder, och detta tack vare "Femte-kolonnens
bildande i regeringen.

Kirren (21 jan kl 22:17): Det har du så rätt i. Speciellt viktigt tycker jag det är att uppmärksamma och fördöma halalslakten, som du har gjort. Där har vi offer som inte kan debattera och försvara sig själva.

Rabarber den 21 jan 2009 kl 20:05
Håller helt med dig. Men det skadar ju inte att dra fram detaljer, som vi kanske tycker att folk bör veta, för att förstå ett avståndstagande från främmande diktatoriska kulturer och religioner.

Lorttjärn och Forsbackamannen: jag läste era kommentarer och kan bara instämma.

Jag skrev svenska folket här nedan, eftersom vi bor i Sverige, men detsamma gäller förstås alla som har samma värdegrund, oavsett om de har bott här sedan barnsben eller inte. Detta förtydligande gör jag för att förekomma debattforumets antirasister, som annars skulle kunna förvränga mitt inlägg till något ultranationalistiskt snömos.

Christinas tyck och tänk och Kirren:
Ni tar upp många bra exempel på allvarliga avigsidor i islam.

Jag tycker ändå att det mest väsentliga i hela islamdebatten är det här:
Majoriteten av svenska folket har inte velat ha ett samhälle där islam har en dominerande ställning. Oavsett om vi är troende eller sekulariserade kristna, eller t.o.m. ateister, så har vi har vårt kristna kulturarv, våra kyrkor, våra helgdagar, lagar och en allmän livssyn som bygger på kristen humanism. Det är en sammanblandning av olika fenomen, värderingar och tankesätt som vi är vana vid sedan barnsben och flera generationer tillbaka, och som vi inte är beredda att kasta ut för att ge plats åt något annat, bara för att vi har tagit emot hundratusentals asylinvandrare med en annan religion och världsbild.

christinas tyck o tänk 65 den 21 jan 2009 kl 12:41
Och ...när man i dessa länder åter kan äta griskött och kött från djur som slaktats smärtfritt med bedövning (inte halal eller cosher)....kanske då....

När islamska kvinnor har samma frihet i kladsel som deras män, och när man inser att klädsel inte gör en gudstro till sann, när friheten av oliktänkande i de islamska leden accepteras, och när respekten för andras religioner tas på allvar, och när man sluta skuldbelägga kvinnor för mannens drifter.....då ....kanske då att islam får en annan respekt hos andra tänkare oxå,

Forsbackamannen,

Jag förstår inte varför de som är kritiska till islam hela tiden måste uttrycka sig som om den mest radikala delen av islam representerar hela religionen. I Sverige idag finns det mängder med svenska killar som är tillsammans med muslimska tjejer. Jag har själv haft ett förhållande med en muslimsk tjej. Sedan är det ett problem att det finns en minoritet inom islam som har en väldigt dålig kvinnosyn, men folk måste sluta presentera den som att det gäller alla muslimer. Det finns ju gott om exempel på motsatt rasism, men där talas det alltid bara om det som ett individuellt problem. Det finns t.ex. delar av USA och Europa där det hade varit otänkbart för en vit person att av familjen tillåtas gifta sig med en icke-vit person. Det pågår en demoniseringsprocess av islam som jag tycker är väldigt obehaglig och som inte grundas på varken fakta eller rationellt tänkande.

Vi i väst törs inte stå för våra värderingar , gentemot muslimska världen , oljan ? Där begås dagligen terroristbrott, i Afganistan, Indien, Partistan, Sudan, Iran, Somalia etc. Satirer utlöser dödshot, svenska statsministern törs inte försvara Jyllands posten, han kryper, ynkligt. Att kritisera muslimska lagar/värderingar saria, då är vi rasister, med kritik emot kristendomen är bra, och ibland har vi inte tillträde i media. Väst vänsternselit gör gemensam sak med fundamentalisterna , hyllar terrorist grupper. Vart är vi på väg?
Vem vinner 2010?
Sök ledare