Sakine Madon

Straffa slösaktiga kommunpampar

Publicerad

Det är lätt att göra av med andras pengar.

I boken ”365 sätt att slösa med dina skattepengar” (Hydra förlag) skriver dokumentärfilmaren Martin Borgs, som jobbar på uppdrag av Skattebetalarnas förening, om ett utbrett slöseri.

 

Exempel saknas inte. Kreativiteten flödar exempelvis när rondeller ska ”sätta kommunen på kartan”, som i Landskrona där en dimmaskin skulle ge platsen ett trolskt intryck. I stället skymde den sikten och gjorde vägbanan ishal, för en kostnad på 200 000 kronor. På berget Vithatten, tio mil från närmaste stad i Västerbotten, byggs jätteälgen “Stoorn” för hela 100 miljoner kronor. Götene skulle i sin tur hamna på kartan med hjälp av parken “Medeltidens värld” och trollkarlen Bert, som fortsatte att få betalt även när hundramiljonersfiaskot – besökarna uteblev - var ett faktum.

Karlstad kommun lade 150 000 kronor på såpan “Wermland forever”, om ett gäng ungdomars festande och intriger, för att locka nya invånare. Kommunens egen utvärdering medgav senare att Karlstad snarare fick “mycket negativ publicitet”. Borlänge, musikstaden, har lagt 65 miljoner på ett projekt som bland annat innehöll ”BoomTV”, en webbaserad plattform där man gratis kan presentera sin video och eller demo. Nu var det ju så att det redan fanns en sådan, som heter YouTube. Man kan konstatera att kommunala BoomTV inte riktigt lyckades i konkurrensen.

 

Internet tycks även intressera politiker i Malmö och Örnsköldsvik, som tror på den virtuella världen Second Life. Malmö spenderade 1,1 miljoner, i onödan visade det sig, Örnsköldsvik tror fortfarande på ett ”virtuellt kulturhus”.

Ibland undrar man varför politiker och myndigheter alls viftar med pengapåsen. Som ett av världens största företag omsätter Facebook miljarder. På grund av det kalla klimatet och bra elektricitet fastnade Facebook för norra Sverige när serverhallar skulle byggas utanför USA. Näringsdepartementet ville, av oklar anledning, ändå skänka 103 miljoner kronor i subventioner till företaget för att etablera sig i Luleå.

Kreativa ”företagssatsningar” saknas inte, i Göteborg smids exempelvis planer på en kamelfarm i Angered. En företagsidé att tro på, menar ansvarig tjänsteman. Borgs ställer en relevant fråga om våra kommunpolitiker: ”Om de vore duktiga företagare – varför är de inte det istället i så fall och riskerar sina egna pengar?”

 

Skrattet fastnar lätt i halsen när lustiga satsningar tas från välfärden. Exempelvis beslöt Leksands kommunpolitiker att lägga ner en högstadieskola för att spara 2,5 miljoner kronor, samtidigt som man klubbade igenom 33 miljoner i stöd till hockeylaget Leksands IF. Kommuner som snålar med kaffe till äldre på äldreboenden, eller på gatubelysning, satsar miljoner på underhållning och pampiga arenabyggen.

När jag frågar Martin Borgs om politisk färg på kommunerna påverkar slösandet svarar han att det är ”blandat rött och blått bland exemplen, som drottningsylt ungefär”. I blåa Stockholm har vårdcentraler reats ut, i röda Örnsköldsvik betalar invånarna sviterna av misslyckad satsning på odling av sockerrör i Tanzania. Det som saknas är en vass opposition, oavsett politisk färg, säger Borgs.

 

Om kritiken saknas i partipolitiken borde den uppstå utanför: ryt ifrån när visionära slösare ber om din röst senare i år.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag