Sakine Madon

Sälj inte med hederskultur

Publicerad

Föräldrar, skydda era döttrar från att bli av med oskulden. Det är budskapet när hederskulturen letar sig in i kampanjer och reklam.

Företaget Taxijakt vill berätta att det är tryggast att boka taxi via deras förmedlingstjänst. Texten i reklamen lyder: ”Din dotter är fortfarande oskuld. Men om du skickar henne i en osäker taxi kan det gå fel…”

Annonsen, som publicerats i en gratistidning i Norrköping, har fått stor spridning på nätet. Budskapet är alltså att det är föräldrarnas uppgift att värna dotterns oskuld. Och att det är oskulden - snarare än våldtäkten som övergrepp – som borde engagera och oroa föräldrar. Hej, kära medeltid!

Taxijakt är inte först med det här osmakliga greppet. För några somrar sedan satsade 26 svenska kommuner flera miljoner kronor på en kampanj för att stoppa langning, ett i sig vällovligt syfte. Den reklamtext de då använde liknar Taxijakts: "Din dotter är fortfarande oskuld. Men när hon druckit av vinflaskan du gav killarna törs hon nog gå hela vägen".

Ingen av de inblandade kommunerna verkade se problemet med en offentligt finansierad kampanj som uttryckte att en kvinnas oskuld är något som behöver skyddas. Som om det vore synd om henne, något fel på henne, om hon har sex.

Man kan undra hur det är möjligt att dessa sunkiga budskap kommer ut, att det inte i något led före publicering sätts in en broms. Svaret är att budskapet anspelar på vanligt förekommande värderingar. Det är helt enkelt så självklart att anspela på traditionella värderingar om heder och döttrars sexualitet att såväl offentliga kampanjer som kommersiella bolag gör det utan att blinka.

Idén om sexuell renhet beskrevs nyligen träffsäkert av Anna Svensson och Alexander Alvina Chamberland på SVT Opinion (24/4). De skrev att de som offer för sexuella övergrepp inte ville betraktas som drabbade för hela livet. Man är ett offer för övergrepp, ja, men även en överlevare. Duon skrev:

“Det är intressant att övergrepp som rör just sexualiteten anses förstöra offrens liv, till skillnad från misshandel, hatbrott och rån, som också kan beskrivas som hemska och traumatiserande”. “Bakom detta ligger en patriarkal syn på sexualitet, där sexualiteten är helig och skör, och det feminina värdet sitter mellan benen. I en sådan tankemodell konstrueras våldtäkt som ett slags själslig död.”

Det är viktigt att ge offer för sexuella övergrepp stöd, men också viktigt att passa sig för det som Svensson och Chamberland beskriver: uppfattningen att en människas värde sitter mellan benen - och att den på något sätt kan gå förlorad.

Laddningen kring sexualitet och kvinnlighet märks även i diskussionen om prostitution och sexköpslagen. ”Skulle du vilja att din dotter prostituerade sig?” är inte en ovanlig fråga till kritiker av nuvarande lagstiftning. Aldrig hör man ”Skulle du vilja att din son prostituerade sig?”

Det är en tankemodell som får konsekvenser. Det diskuteras exempelvis förvånat om varför ungdomar kallar tjejer för horor och sprider rykten. Men om vuxenvärlden lär ut att tjejer borde skyddas från att ha sex, att ”bra tjejer” är oskulder, är det precis vad ungdomar kommer att uttrycka. Konstigt vore annars.

"Om du inte kontrollerar din dotter kan det gå fel”. Det är kärnan i den traditionella hederskulturen. Den blir inte vackrare av att spridas via modern reklam.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag