Sakine Madon

Rosa bandet står mig upp i halsen

Publicerad
Uppdaterad
Rosa band, rosa erbjudanden, rosa produkter och köpcentrum marinerade i rosa. Jag tillhör den lilla skara som aldrig skulle köpa ett käckt designer-rosa band, än mindre bära ett. Aldrig i livet.
Men rosabandanhängarna - som så här års alltid tycks vara extra omtänksamma och godhjärtade - är många och påhittiga. Med ett sms kan man numera få ett rosa band i mobilen. Det säljs rosa bandet-prydda Kellog's K frukostflingor, särskilda näsdukar, moppar och skurtrasor. Varorna riktar sig mot kvinnor; den som vill ha en rosa xbox göre sig alltså icke besvär.
"Köp gärna fler" säger reklamen för tygbanden, och "en härlig känsla av att du är med och gör skillnad" utlovas. Nu är det dessutom "Rosa lördag", så shoppa rosa! Shoppa rosa bandet-tröjor på Lindex! Starta en facebookgrupp, du också!
Den från början amerikanska Pink ribbon-kampanjen når oanade höjder varje år. Zappa till TV3 och rosa bandet finns i kanalens logga, på SVT käbblar Monica Green (s) med ett band på sniskan mot den lika rosabandprydda biståndsministern Gunilla Carlsson (m). Kd:s Göran Hägglund nöjer sig inte bara med att bära ett band, han bär dessutom rosa myströjor flera dagar i rad. Alla är de enade. Det känns ju tryggt att veta att våra politiker inte är för bröstcancer.
Men vad är det egentligen man tar ställning för eller emot genom att bära ett rosa band? Vem är inte emot sjukdomar? Uppenbarligen är ju tanken att omgivningen ska spana in banden och se att bäraren av bandet är emot - jättemycket emot - att folk dör i bröstcancer. Modigare ställningstaganden än så har man sett.
På den rosa kampanjsajten står det: "Visa ditt engagemang och starta en egen insamling!". Läs den formuleringen noggrant. Just det, här gäller det att visa för andra. Man kan direkt skänka pengar till cancerfonden eller till andra organisationer utan att triggas i gång av ett rosa band, men ändå. Omvägar med band och kampanjvaror är trots allt det som har gjort kampanjen till en succé. Diskret välgörenhet är ute.

Men om en förening säljer ett rosa band för 20 kronor blir ungefär hälften kvar till insamlingen. Och där är det oklart hur mycket som går till forskning och hur mycket som går till PR-jippon. När det kommer till "rosa produkter" - allt från ekologiska äpplen på Ica till städprodukter - är andelen pengar som når slutmålet mycket lägre än så. Några ören här, en krona där. Så länge man får "ta ställning" med ett tygband verkar det exakta resultatet spela mindre roll.

Prostatacancer är vår vanligaste
cancerform och lungcancer skördar flest dödsoffer (Cancerrapporten från Cancerfonden, 2008). Att lyfta fram andra cancerformer, eller andra mindre uppmärksammade sjukdomar, behövs onekligen. Men nu är det show time. I dag rosa band, i morgon något liknande.
Tänder du ett ljus för Engla, ger en ros för Bobby eller går med i en facebookgrupp mot gatuvåld anses du "göra något". Det tycks viktigare att visa vännerna på Facebook att man är emot gatuvåld, än att ta sig ut och nattvandra stökiga helger. Alla dessa manifestationer är det moderna samhällets avlatsbrev. Det går snabbt, enkelt och smidigt att köpa snällhet för 20 spänn.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag