Sakine Madon

Kvinnor vill tjäna pengar

Publicerad
Uppdaterad
Män får gilla pengar, mycket pengar. Kvinnor ska däremot inte vilja ha "mer än nödvändigt" eller starta eget för att tjäna på det. Pinsamt förlegat - och ändå så vanligt förekommande värderingar.
Varför ska kvinnor starta företag? frågade programledaren nyligen i morgonsoffan. Samhället behöver företag! svarade kvinnan, representant för ett företagsprojekt, entusiastiskt. Som om det vore det mest självklara i världen. En man hade knappast fått en så dum fråga som varför män startar företag.
Svaret hade varit givet: För att tjäna pengar, göra vinst, få utveckla något och bestämma mer. Utan vinst i sikte är det inte företag man driver, då ägnar man sig åt en hobby eller fritidssyssla av något slag. Så fort kvinnor syns till laddas det ändå upp med rosa puffkuddar, mjuka röster och prat om "för samhällets skull" och "ideella insatser".
Plötsligt låter det som om företagande handlar om välgörenhet. Nog för att företag är bra för samhället - det ger sysselsättning och skatteintäkter - men det är inte längtan efter att få offra allt man har för omgivningen som får människor att registrera firmor.
Om det nu finns folk tänker starta eget "för samhället" borde de snarare varnas. Det finns betydligt enklare, vettigare och garanterat roligare sätt att jobba ideellt på, än att ägna timmar åt blanketter och bokföring. Eller att försöka se in i framtiden och skicka in preliminär självdeklaration, hålla koll på egenavgifter och momssatser.

Startar du eget kan du glömma lagstadgad semester, du har ingen garanterad minimilön eller mysig trygghet om du misslyckas - men du får en "tät kontakt" med verket som kräver in skatt. När du väl "erbjuds" att komma till informationsträff på skatteverket tillsammans med hundratals andra med vitt skilda verksamheter - i ineffektiva tre timmar - får du kämpa för att hålla dig vaken.
Näringsminister Maud Olofsson, som borde ha fullt upp med att förbättra dessa usla villkor, verkar mer intresserad av projekt där kvinnliga ambassadörer ska "peppa" andra kvinnor som startar eget. Som om kvinnor med företag nödvändigtvis skulle ha något gemensamt.
Att kontakter och nätverk är bra för företagare är sant - jag bollar gärna idéer med andra frilansare, män som kvinnor - men för det behövs varken politiker eller skattemedel. På statliga Tillväxtverkets hemsida finns ändå särskilda broschyrer för kvinnor och för invandrare. Vad nästa steg är kan man undra, myndighetsbroschyrer om hur homosexuella bör driva företag? Eller riktlinjer och tips för företagare med funktionshinder?

Idén med "anpassade" broschyrer är inte helt ny. I EMU-valrörelsen delade Folkpartiets kvinnoförbund ut "kvinnobroschyrer" - på lätt svenska. Hur skulle de arma kvinnorna annars klara av att rösta om något så krångligt som euron? Endast blommor och hjärtan som prydde framsidan av broschyren fattades.
Mona Sahlin som ofta kritiserats för sin identitetspolitik har fått oanad konkurrens av nuvarande näringsminister. Det är trist. Kvinnor ska förstås driva eget av samma skäl som "vanliga" företagare. Det behövs inget mystifierande eller glorifierande, inga kvinnojippon eller särskilda insatser.
Det underblåser bara bilden av att kvinnor inte begriper pengar och vinst. Skulle den dumförklaringen stämma, skulle få kvinnliga företagare klara sig ens tills de fått sin första myndighetsblankett.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag