Sakine Madon: Alliansens löftesbrott

Publicerad
"PR-apparater för socialdemokraternas politik."
"Svenska folket får betala för att staten ska tala om för dem vad de ska tycka."
"Det är stötande och en allvarlig misshushållning av statliga medel."
Kritiken mot de statliga bolagens satsningar på reklam och opinionsbildning var hård från borgerligt håll när socialdemokraterna hade makten. Den moderate riksdagsledamoten Henrik von Sydow var en av dem som protesterade högljutt. ”Systembolaget, Svenska Spel och Apoteket har förstås viktigare uppgifter än att tala om hur bra det sägs fungera med socialdemokratisk politik”, sa han. Och det har han naturligtvis alldeles rätt i.

Kritiken mot att socialdemokraterna via opinionsbildning från myndigheter och statliga bolag, men även via utnämningspolitiken, satte sin prägel på den statliga förvaltningen, gav resultat. Maktkorruptionen var föga förvånande en av anledningarna till att socialdemokraterna röstades bort. Frågan är bara vad som röstades fram.
Före valet protesterade de borgerliga mot ”enpartistaten”, mot vänskapskorruption och svågerpolitik. Med rätta, men det var då det. Då, när man lovade att införa en ny rekryteringsprocess med offentliga kravprofiler. Denna nya process och öppenhet har vi inte sett skymten av.

I stället bjuder regeringen på samma gamla vanliga pinsamma bortförklaringar som tidigare regering, som något statsråd defensivt framför med rödflammiga kinder. Såsom när en tidigare nära medarbetare till utrikesminister Carl Bildt, Jonas Hafström, utsågs till ambassadör i Washington trots att tjänsten inte hade utlysts. Eller när den förre folkpartiledaren Maria Leissner utsågs till ordförande för Högskolan i Borås, och när moderaten Per Unckel tidigare i år utsågs till landshövding i Stockholm.
De första utnämningarna kom som en obehaglig överraskning. Nu börjar vi vänja oss – listan på kompisar till regeringen som får tjusiga uppdrag börjar bli lång.
Och de statliga bolagens och myndigheternas slöseri med skattemedel för att få oss att tycka och tänka rätt fortsätter ostört. I går rapporterade Dagens Nyheter att statliga bolag och verk har ökat sina investeringar i reklambolag med nio procent sedan alliansen tog över i höstas. Notan för bara den perioden ligger på 1,3 miljarder kronor, och mer lär det bli.

Till hösten väntas ett delbetänkande till den så kallade förvaltningsutredningen, som bland annat har i uppgift att granska om statens bolag och verk driver politisk opinionsbildning. Att det sker vet vi, det som borde ”utredas” är vad regeringen ska göra för att förhindra det.
I fria samhällen är det nämligen folket, intresseorganisationerna, partierna och medierna som bildar opinion och bedriver lobbying gentemot staten – inte motsatsen.
När statliga bolag och myndigheter öser ner miljarder på reklam och opinionsbildning är problemet inte bara ett pinsamt slöseri med skattemedel. Vi får dessutom ett offentligt samtal som styrs av den rådande statsmaktens pekpinnar.

Nonchalansen inför det, i kombination med den korrumperade utnämningspolitiken, visar inte bara att regeringen tycks strunta i att ändra en bortröstad politik. Regeringen visar också att den skiter fullständigt i vad den lovade och fick medborgarnas förtroende för. Det, Henrik von Sydow, är dubbelmoral och hyckleri på hög nivå. Hälsa partimedlemmarna och allianskompisarna det.
Det statliga hyckleriet har ingen färg.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag