RENTSPEL. Rut-avdraget för hushållsnära tjänster kan bli en stridsfråga i valrörelsen. Alliansen vill ha det kvar medan den rödgröna gruppen vill ta bort det. Foto: Mikael Sjöberg
RENTSPEL. Rut-avdraget för hushållsnära tjänster kan bli en stridsfråga i valrörelsen. Alliansen vill ha det kvar medan den rödgröna gruppen vill ta bort det. Foto: Mikael Sjöberg

Rädda Rut

Publicerad
Uppdaterad
Skatteavdrag för hushållstjänster har plötsligt seglat upp som den hetaste politiska frågan just nu. De rödgröna träter inbördes och Socialdemokraterna har svårt att bestämma sig för vilken fot man ska stå på. Det har i sin tur fått alliansen att känna vittringen av en valvinnande fråga.
I går drog Moderaterna i gång en kampanj för att rädda Rut-avdraget samtidigt som Folkpartiet propagerar för att det borde byggas ut.
Det är en bra debatt. Innan avdraget infördes den 1 juli 2007 jobbade några hundratal inom hemservicesektorn, enligt branschorganisationen Almega. Skattekilarna var så stora att bara ett fåtal ansåg sig ha råd att efterfråga tjänsterna vitt.
I dag sysselsätter branschen 11400 personer eller motsvarande 7600 heltidsjobb. En överväldigande majoritet av de anställda kommer dessutom från arbetslöshet.
Dessa jobb hotas nu vid en rödgrön valseger. Miljöpartiet tycker att de kvinnliga städerskorna kan få lite respit tills konjunkturen vänder uppåt igen. Socialdemokraterna verkar luta åt att delar av branschen kan få överleva för att underlätta vardagen för landets pensionärer medan Vänsterpartiet vill sänka hemservicenäringen så snabbt som möjligt.

Det är tre dåliga
förslag av tre möjliga. Rut-avdraget bör till skillnad från Rot-avdraget vara permanent, eftersom branschen står och faller med skatterabatten. Det är också fel att börja peka ut särskilda grupper som ska ha rätt till skattereduktionen. Inom det stora pensionärskollektivet exempelvis ryms både miljonärer och pigga Vasaloppsåkare med all tid i världen att putsa och feja hemma. Särlösningar av det slaget är varken rättvisa eller ekonomiskt försvarbara.
Den invändningen gäller även Folkpartiets förslag om en extrarabatt för äldre och barnfamiljer. Det är anmärkningsvärt att ett liberalt parti går fram med idén att vissa kundgrupper ska gynnas mer än andra. Vad kommer härnäst? Lägre fordonsskatt för äldre bilägare?

Debatten kring hushållstjänster är intressant på flera sätt. Den visar hur svårt Socialdemokraterna har att orientera sig i den nya ekonomin där tjänstesektorn spelar en allt viktigare roll medan industrin krymper.
Engagemanget för att rädda 3500 jobb på Saab i Trollhättan har inte känt några gränser trots att de ekonomiska realiteterna talar för en nedläggning.
En ny, snabbväxande tjänstebransch däremot väger lätt.
Det har också suttit långt inne att acceptera vinstintressen inom skola, vård och omsorg trots att dessa sektorer skulle kunna bli svenska framgångsexempel i den nya globala tjänsteekonomin.
I stället för att fokusera på hur företag inom sjukvården skulle kunna locka till sig patienter från hela Europa ägnar man energin åt att bekämpa gräddfiler.
Det är sådant som jobbdebatten inför valet borde handla om. Hur ska vi få fram de nya jobben inom tjänstesektorn, där Sverige traditionellt har varit svagt? Kring detta är det anmärkningsvärt tyst med undantag för Centerns nya förslag om sänkt moms inom delar av tjänstesektorn.
Det bådar illa.
Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag