Det ryska syftet med propagandan är att sänka förtroendet för svenska medier och politiker. Foto: Montage
Det ryska syftet med propagandan är att sänka förtroendet för svenska medier och politiker. Foto: Montage

Putin är ingen kramgo björn, Stefan Löfven

Publicerad

Ryssland bedriver ett informationskrig mot Sverige. Om detta bör vi tala ­betydligt mer.

Det fanns en tid när svenska utrikesministrar inte ville oroa vår store granne i öst. Det fanns en tid, 1989, när utrikesminister Sten Andersson (S) på besök i Tallinn inte ansåg att Estland var ockuperat. Det var en undfallenhetens tid.

I dag kan vår säkerhetspolis direkt peka ut Ryssland och berätta hur Putins utsända kartlägger svensk civil och militär infrastruktur. Säpo konstaterar i sin årsbok att Ryssland med desinformationskampanjer försöker påverka den svenska opinionen och vårt politiska beslutsfattande.

I viss mån har Ryssland lyckats när före detta Moskvaambassadörer som Sten Hirdman sprider myter om konsekvenserna av ett svenskt Natomedlemskap. Eller när försvarsminister Peter Hultqvist blir tvungen att ryta till och försöka punktera lögner om värdlandsavtalet med Nato.

Säpo bedömer att var tredje rysk diplomat i Sverige i verkligheten är underrättelseofficer som jobbar för GRU, eller för avknoppningen från KGB som benämns SVR. Omkring tio diplomater skulle därmed vara agenter. Men blott en rysk diplomat kickades ut ur Sverige förra året.

Den här sortens persona non grata-markeringar kan vara ganska tröstlösa då en agent bara byts ut mot en annan.

Säpo konstaterar att ”vi ser också att stora och resursstarka ryska medieföretag och nyhetsbyråer på senare år allt tydligare fungerar som lojala verktyg för den centrala statsledningen.”

Putin bedriver också ett informationskrig på hemmafronten, där tv är hans främsta vapen. Hur Putin med sina allierade styr mediebilden beskrivs i den brittiske journalisten Peter Pomerantsevs avslöjande reportagebok Ingenting är sant och allting är möjligt, som nu har utkommit i svensk översättning.

Fast även den ryska propagandaindustrins resurser är begränsade. Den svenskspråkiga versionen av propagandasajten Sputnik lades nyligen ned. Den hann inte ens fylla ett år. Nättrollen får nu söka bekräftelse på sina konspirationsteorier på andra språk.

Det ryska syftet är att sänka förtroendet för svenska medier och politiker, ja, att helt enkelt destabilisera vår demokrati. Vad kan då Sverige göra mer för att försvara sig i informationskriget?

För det första får Stefan Löfven aldrig skylla på att "vi har varit naiva". Desinformationen finns här och nu.

För det andra finns det skäl att lyssna på demokratiutredare Olle Wästbergs förslag. Den svenska skolan måste bli bättre på att förmedla kunskap om källkritik. Det handlar om att försöka vaccinera sociala medier-generationen.

För det tredje finns det anledning att myndigheten MSB – som har en roll i det psykologiska försvaret – gör som Säpo. Kom ut och berätta vad Ryssland sysslar med och hur Sverige bäst bemöter dyngan av desinformation.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag