Tusentals svenskars liv kan räddas varje år genom att förbjuda smutsiga bilar i städerna. Vad väntar politikerna på? undrar Patrik Kronqvist. Foto: Jan CollsiööTusentals svenskars liv kan räddas varje år genom att förbjuda smutsiga bilar i städerna. Vad väntar politikerna på? undrar Patrik Kronqvist. Foto: Jan Collsiöö
Tusentals svenskars liv kan räddas varje år genom att förbjuda smutsiga bilar i städerna. Vad väntar politikerna på? undrar Patrik Kronqvist. Foto: Jan Collsiöö
Winston Churchill (John Lithgow) besöker ett överfullt sjukhus i ett avsnitt av tv-serien The Crown som utspelas under "The Great Smog" 1952 då flera dagars extremt dålig luft dödade 4 000 Londonbor. Foto: NetflixWinston Churchill (John Lithgow) besöker ett överfullt sjukhus i ett avsnitt av tv-serien The Crown som utspelas under "The Great Smog" 1952 då flera dagars extremt dålig luft dödade 4 000 Londonbor. Foto: Netflix

Winston Churchill (John Lithgow) besöker ett överfullt sjukhus i ett avsnitt av tv-serien The Crown som utspelas under "The Great Smog" 1952 då flera dagars extremt dålig luft dödade 4 000 Londonbor.

 Foto: Netflix
Politikerna borde dra lärdom av Netflixserien "The Crown" och förbättra luften i städerna. Här Clarie Foy som drottning Elizabeth II. Foto: NetflixPolitikerna borde dra lärdom av Netflixserien "The Crown" och förbättra luften i städerna. Här Clarie Foy som drottning Elizabeth II. Foto: Netflix
Politikerna borde dra lärdom av Netflixserien "The Crown" och förbättra luften i städerna. Här Clarie Foy som drottning Elizabeth II. Foto: Netflix
Patrik Kronqvist

Smutsiga bilar ska
inte få köra i stan

Publicerad

Tusentals svenskars liv kan räddas varje år genom att förbjuda smutsiga bilar i städerna. Vad väntar politikerna på?

En morgon när Londonborna vaknar är staden plötsligt indränkt i tjock, giftig smogg. Ett väderfenomen gör att röken från de koluppvärmda husen ligger kvar och sjukhusen fylls snabbt av människor med svåra andningsproblem.

Även om förvecklingarna som följer mellan drottning Elizabeth och premiärminister Winston Churchill har diktats ihop, är historien som berättas i Netflixs nya dramaserie "The Crown" i grunden sann.

Under "The Great Smog" i december 1952 var röken så tjock i London att det inte ens gick att se till andra sidan av gatan. När smoggen efter fyra dagar lättade hade 4 000 personer dött.

Händelsen ledde till att det brittiska parlamentet fyra år senare antog "The Clean Air Act", vilket bland annat innebar att miljözoner med eldningsförbud mot vissa bränslen infördes i flera städer.

 

Tusentals dör av dålig luft

På den tiden var lagen mycket kontroversiell, Churchills kommentar i serien är tidstypisk: "folk måste ju få värma sina hem". Sett i backspegeln framstår lagen dock som självklar.

Men det är mer givande att fundera på om vi själva har några skygglappar än att skrocka åt tidigare generationer.

Trots en allt tuffare miljölagstiftning är luftföroreningar fortfarande ett stort hälsoproblem i svenska städer. Bland de största bovarna finns partiklar och kvävedioxid från avgaser. Utsläppen från trafiken bidrar bland annat till lungcancer, hjärtinfarkter och stroke. Forskare har också visat att barn som utsätts för föroreningar under lång tid kan få permanent sämre lungfunktion.

Allt effektivare avgasrening har gjort att problemen har minskat över tid. Men fortfarande utsätts mellan var sjunde och var tionde svensk för partikelhalter som är högre än miljömålen. Även om faran – till skillnad från "The great smog" – är osynlig, är offren nästan lika många. Luftföroreningar från trafiken orsakar omkring 3 000 förtida dödsfall i Sverige – varje år.

Nu har politikerna dock ett utmärkt verktyg för att minska detta mänskliga lidande. Modellen liknar den som användes i "Clean Air Act": särskilda miljözoner. Smutsiga bilar ska helt enkelt kunna förbjudas i stadskärnan.

 

Inför fler miljözoner

Redan i dag kan kommuner stoppa äldre bussar och lastbilar från att köra in i centrum och sådana förbud finns i åtta städer, bland dem Stockholm, Göteborg och Helsingborg.

Men i veckan föreslog Transportstyrelsen - som ett svar på ett regeringsuppdrag - att två nya sorters miljözoner bör införas för lätta fordon för att förbättra luftkvaliteten i tätorter.

I den ena ska diesel- och bensinbilar uppfylla moderna avgaskrav. I den andra tillåts bara fordon som drivs med el och vätgas. Kommunerna bestämmer om och i så fall var zonerna inrättas.

Invändningarna är förstås många. Den vanligaste är att många företag och personer kan tvingas till kostsamma investeringar. Men de samhällsekonomiska kostnaderna med dagens politik är också stora. De negativa hälsoeffekterna av partiklar och kvävedioxid värderas till uppemot 60 miljarder kronor årligen.

Det kommer säkert att ta ännu en tid. Men i framtiden lär det betraktas som lika otänkbart att köra omkring med förbränningsmotorer i innerstaden som att värma sitt hus med kol.

 

Läs också: Det vansinniga är att INTE införa flygskatt

 

Följ Expressen Ledare på Facebook för tips om fler ledare och krönikor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag